Abstract:
هدف اصلی از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل ترغیب کننده مطالعه در میان مراجعان کتابخانه های عمومی شهر ساری بوده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و روش آن پیمایشی- اکتشافی است. جامعه آماری این پژوهش عبارت بوده اند از کلیه مراجعان به کتابخانه های عمومی شهرستان ساری در تمامی مقاطع تحصیلی شامل 15 هزار نفر. با توجه مشخص بودن تعداد جامعه با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 375 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفاده شده که روایی آن با توجه به نظرات استاد راهنما و سایر اساتید صاحب نظر سنجیده شده است. برای سنجش پایایی پرسشنامه تعداد 25 پرسشنامه بین مراجعان کتابخانه های عمومی توزیع و جمع آوری گردیده، سپس با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت، چون مقدار آلفای به دست آمده (82/0) و بیشتر از 70/0 است، لذا پرسشنامه پایا است. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها ده عامل را به عنوان عوامل ترغیب کننده به مطالعه شناسایی نموده است. از بین این عوامل نیز فرصت کافی برای مطالعه و افزایش سطح درآمد خانواده ها با ضریب 823/0 مهم ترین عامل در ایجاد عادت به مطالعه و ترغیب جامعه به مطالعه شناسایی شده است. همچنین یافته های پژوهش نشان داد که بین نظرات مراجعان کتابخانه های عمومی با توجه به سطح تحصیلات (030/0 p=)، میزان درآمد (000/0 p=) و سن (002/0 p=) نسبت به عوامل ترغیب کننده به مطالعه تفاوت معناداری وجود دارد. اما بین نظرات پاسخ گویان با توجه به شغل (248/0 p=)، و جنسیت (985/0 p=) نسبت به عوامل ترغیب کننده به مطالعه تفاوت معناداری مشاهده نشد.
Machine summary:
"پــژوهش هــای متعــددی چــون کــار کرمشــاهی امجــزی (١٣٩٣)، کرمــی (١٣٩١)، افکانــه و شــکوری شــالدهی (١٣٨٩)، معــرف زاده و ایرجــی (١٣٨٩)، نظــری و عصــاره (١٣٨٩)، عصــاره و گلچوبی (١٣٨٥)، فلورنس ١(٢٠١٢)، یوسف ٢(٢٠١٠)، اوگان رامبی و آدیـو٣(١٩٩٥)، نـام کـوان ٤ (١٩٩٤)و سایر پژوهشگران ، نشان دهندة تأثیر عوامـل مختلـف در ایجـاد عـادت بـه مطالعـه بودنـد؛ عواملی چون تشویق فرزندان توسط والدین به مطالعه ، وجود کتابخانه در محل تحصـیل و زنـدگی ، برگزاری مسابقات کتابخوانی ، وضعیت اقتصادی و معیشتی خانواده ها، برگـزاری نمایشـگاه کتـاب ، تبلیغ از طریق رسانه های عمومی و غیره که در جوامع مختلف اثرات متفاوتی داشـتند.
بررسی معنی داری تفاوت نظرات نسبت به عوامل ترغیب کننده به مطالعه با توجه به میزان درآمد پاسخ دهندگان گروه درآمدی میانگین x٢ df Pvalue نتیجۀ آزمون کمتر از ١٠٠ هزار تومان ٣/٣٩ بین ١٠٠ تا ١٥٠ هزار تومان ٣/٤٠ بین ١٥٠ تا ٢٠٠ هزار تومان ٣/٢٠ ٢٤/٣٠١ ٤ ٠/٠٠٠ رد فرض صفر بین ٢٠٠ تا ٣٠٠ هزار تومان ٣/١٨ بیشتر از ٣٠٠ هزار تومان ٣/١٠ بــا توجــه بــه جــدول ٥، Pvalue بــه دســت آمــده (٠/٠٠٠) از مقــدار بحرانــی آن یعنــی ٠/٠٥ کوچک تر است و بنابراین فرض صـفر ردو فـرض مقابـل تأییـد گردیـد.
ایـن یافتـه بـا یافتـه هـای پـژوهش ایرجـی (١٣٨٨)، معـرف زاده (١٣٨٨)و عصاره و گلچوبی (١٣٨٥) همخوانی دارد چرا که آن ها نیـز در پـژوهش خـود بـه ایـن نیتجه دست یافتند کـه تشـویق والـدین بـه مطالعـه و همچنـین وجـود کتابخانـه در محـل تحصـیل می تواند نقش مؤثری در ترغیب افراد به مطالعه داشته باشد."