Abstract:
هدف:این مقاله با هدف تعمیم دهی اصول نظریه مبادله اجتماعی به موضوع فرهنگ مطالعه و
خواندن نوشته شده است.روش:مقاله از نوع نظری است و به روش کتابخانه ای و تحلیلی نگارش یافته است
یافته ها:دنیای اجتماعی از دیدگاه هومنز متضمن افرادی کنشگری است که درحال مبادله پاداش است. نظریه مبادله این کنشگری را مبتنی بر دو خصلت کلی " خوش گرایی و درد گریزی" و " خردگرایی" انسان فرض کرده است. هومنز بر اساس این اصول کلی، شش قضیه را مطرح کرده است که مبین ابعاد نظریه مبادله است. در این مقاله با این باور که مطالعه پدیده اجتماعی است و انسان نیز موجودی محاسبه گر و معقول اندیش است، به کاربست اصول بنیادین نظریه مبادله و کنش مطالعه پرداخته شده است. همچنین علاوه بر طرح هریک از قضایای شش گانه هومنز با استناد به هریک از قضایا وضعیت مطالعه جامعه، تفسیر شده و در نهایت برای بکارگیری بهتر نظریه مبادله در توسعه فرهنگ مطالعه سه گام اساسی توصیه شده است.که عبارتند از ایمان به نقش سازنده مطالعه،پاداش دهی به فراهم آورندگان هر امکان مطالعه و سوم،جلوه آفرینی برای مطالعه.
اصالت/ارزش:ارزش این مقاله در استفاده از تعالیم نظریه مبادله اجتماعی برای مسئله بی مطالعلگی
وضعف در فرهنگ مطالعه جامعه ایرانی است.به کارگیری این اصول ممکن است بتواند بخشی از این
ضعف را ترمیم کند.
Machine summary:
"ارتباط بین اصول بنیادین نظریۀ مبادلۀ اجتماعی و کنش مطالعه مطالعه هرچند از یک منظر، امری فردی و درونی محسوب می شودو این فـرد اسـت کـه بـا مطالعۀ متن یا اثری با آن ارتباط برقرار می کند ولی در حقیقـت مطالعـۀ هـر فـرد، متـأثر از جامعـه است .
حال با توجه بـه ایـن دیـدگاه کـه مطالعـه یـک پدیـدة اجتمـاعی است ، پدیدة مطالعه با کاربست نظریۀ مبادلۀ اجتماعی تحلیل می شود.
با تعمیم این قضیه در حوزة فرهنگ مطالعه می توان استنباط کرد کـه زمـانی در یـک جامعـه افراد اهل مطالعه به معنای واقعی زیاد می شود که رفتار کتابخوانی آنها به اندازة کافی مـورد توجـه قرار گرفته و پاداش های متناسب آن رفتار عایدشان شده باشد.
به طور مثال در یک جامعۀ سـالم ، یـک کارشناس ترجیح می دهد برای توسـعۀ مهـارت هـای خـود، خودآمـوزی و مطالعـۀ مسـتقل داشـته باشد ولی در جامعـه ای کـه افـراد خبـره و کارشـناس بـا اطـلاع روزآمـد جایگـاه مناسـبی ندارنـد این گونه افـراد معمـولا بـرای کسـب منفعـت روی بـه کارهـای محسـوس و عملـی مـی آورنـد تـا محصول کاری آنها دیده شودو به اتکای آن به سود لازم برسند.
ایـن بـازنگری بایـد عمـلا بـدین بینجامـد که افراد به سرمایه گذاری در صنعت نشر اشـتیاق نشـان دهنـد، پدیدآورنـدگان در قبـال محصـول فکـری خـود بـه پـاداش هـای درخـور تـوجهی برسـند، افـراد بـا مطالعـه احسـاس کننـد بـه خـاطر معلوماتشان به شکل های مختلف مورد توجه جامعه قرار مـی گیرنـدو از اندیشـۀ آنهـا بهـره گیـری می شود، دانش آموزان و دانشجویان را ترغیـب بـه مطالعـه غیردرسـی کنـدو بـه خـاطر مطالعـه بـه شکل های مختلف تشویق شوندو پاداش متناسبی دریافت کنند."