Abstract:
هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی آرایش تمرین مسدود، تصادفی، فزایندۀ تدریجی و کاهندۀ تدریجی بر اکتساب و یادداری انواع مختلف پاس بسکتبال (بالای سر، داخل سینه، بغل با دست برتر) در دختران 8 تا 10 سال است. بدین منظور 60 دانشآموز دختر کلاس دوم، سوم و چهارم ابتدایی داوطلبانه انتخاب و بهصورت تصادفی به چهار گروه مسدود، تصادفی، فزایندۀ تدریجی، کاهندۀ تدریجی تقسیم شدند. پس از اجرای پیشآزمون در هر مهارت، مرحلۀ اکتساب شامل پنج جلسه تمرین و هر جلسه 81 کوشش آغاز شد. گروه مسدود در هر جلسه هر مهارت را بهصورت 27 کوشش پشت سر هم انجام دادند. گروه تصادفی در هر جلسه با آرایش تصادفی سه مهارت مورد نظر را تمرین کردند و گروه فزایندۀ تدریجی در هر جلسه 27 کوشش اول را بهصورت مسدود، 27 کوشش دوم را بهصورت زنجیرهای و 27 کوشش سوم را بهصورت تصادفی تمرین کردند. گروه کاهندۀ تدریجی نیز در هر جلسه 27 کوشش اول را بهصورت تصادفی و 27 کوشش دوم را بهصورت زنجیرهای و 27 کوشش سوم را بهصورت مسدود تمرین کردند. آزمودنیها در پایان پروتکل تمرین 405 کوشش را انجام دادند. پس از پایان جلسۀ پنجم آزمون اکتساب گرفته شد و 3 روز پس از آن آزمون یادداری بهعمل آمد. نتایج نشان داد که در آزمون اکتساب و یادداری تفاوت معناداری بین میانگینها وجود ندارد و این تمرینات با سطح تداخلی متفاوت آثار شایان توجهی بر مراحل مختلف یادگیری نداشته است (05/0 P>).
Machine summary:
Contextual Interference William Batting Blocked practice Random practice Gradual decreasing practice Gradual increasing practice Delay retention test Transfer test Shea & Morgan test يافته ها نشان داد كه چگونه متغيري كه پيشرفت عملكرد را كند مي كند و سطح اجرا را در مرحلة اكتساب به تعويق مي اندازد، موجب بهبود يادداري مي شود.
بنابر Elaboration hypothesis Action plan reconstruction hypothesis Retroactive inhibition Guadagnoli & Lee Porter & Magil Jarus & Goverover Magil & Hall Zetou & Michalopoulou & Giazitzi & Kioumourtzoglou Laura & French پژوهش ها و تجربة كودكان در زمينة هر كدام از اين مهارت ها و پيچيدگي تكاليف متفاوت است، مي تواند موجب چالش تمريني متفاوتي شود و بر يادگيري هم اثرهاي متفاوتي بگذارد (16).
سؤال اصلي اين پژوهش آن اساس است كه تمرين تصادفي و مسدود و فزايندة تدريج ي و كاهندة تدريج ي بر اكتساب و يادداري مهارتهاي بسكتبال دانش آموزان دختر 8 تا 10 سال مؤثر است، و آيا بين چهار نوع تداخل زمينه اي دانش آموزان دختر در مهارت بسكتبال در اكتساب و ياددار ي تفاوت وجود دارد يا نه؟ روش تحقيق طرح تحقيق و جامعة آماري پژوهش حاضر از نوع نيمه تجربي با چهار گروه است كه با هدف كلي بررسي تأثير تداخل زمينه اي افزايش ي و كاهش ي در يادگير ي مهارت هاي حركت ي دانش آموزان دختر 8 تا 10 سال انجام گرفت.
7 Vera & Montilla همكاران1 (2004) نتيجه گرفتند كه تمرينات تصادفي موجب اجراي بهتري در آزمون يادداري مهارت نوشتن مي شود (17)، كه با نتايج اين پژوهش همخواني ندارد.