Abstract:
در این تحقیق به بررسی اثر تمرین عمومی و اختصاصی در ایجاد مهارت ویژه پرداخته شده است. بدین منظور 24 نفر از دانشجویان دانشگاه که از سلامتی کامل برخوردار بوده و هیچگونه سابقه ای در رشته ورزشی بسکتبال نداشتند انتخاب شدند و پس از پیش آزمون در قالب دو گروه تمرین ثابت و متغیر به مدت 5 هفته و هر هفته 3 جلسه به تمرین ثابت و متغیر پرداختند. در آخر هر هفته آزمون عملکرد به عمل آمد و پس از دو روز بی تمرینی آزمون های یادداری و انتقال انجام شد. به منظور تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر استفاده شد.نتایج تحقیق حاضر نشان داد که تمرین ثابت برای عملکرد در جلسات تمرین و تمرین متغیر برای انتقال مهارت مورد نظر مناسب می باشد. علاوه بر این، تفاوتی در اجرای شوت بسکتبال افراد گروه تمرین متغیر و تمرین ثابت از نقطه پنالتی در آزمون یادداری مشاده نشد که این یافته فرضیه وجود مهارت ویژه در مهارت شوت بسکتبال صحیح نمی باشد. از این رو به مربیان و ورزشکاران توصیه می شود در تمرین مهارت شوت بسکتبال برای یادگیری هرچه بیشتر از تمرین متغیر استفاده کنند.
Machine summary:
دانشيار، گروه رفتار حركتي، دانشكدة تربيت بدني و علوم ورزشي، دانشگاه اروميه، اروميه، ايران چكيده در اين تحقيق اثر تمرين عمومي و اختصاصي در ايجاد مهارت ويژه بررسي شده است.
درسال هاي اخير نگرش جديدي در اين زمينه ايجاد شده است مبني بر اينكه آيا همة مهارت هاي مربوطبه يك دسته كه ساختار (GMP) يكساني دارند، ويژگي مشابه و برابري دارند يا برخي از حركاتمتمايزتر از بقيه اند (برسلين و همكاران، 2010؛ استوكل و برسلين، 2013) و اينكه آيا شرايط يادگيري ويژه اي وجود دارد كه محصول بسيار خاصي از تمرين را توليد كند ( كيچ و همكاران، 2005).
عمومي بودن به اين دليل كه با انجام تمرين متغير يك طرحواره يا الگويي از مهارت شوت بسكتبال ايجاد مي شود كه با اين توانايي مي توان از فواصل مختلف (حتي از فواصلي كه احتمالاً در آن دامنة تمرين نشده است) پرتاب نسبتاً موفقيت آميزي داشت و اختصاصي بودن بدين صورت كه با توجه به اينكه پرتاب از نقطة پنالتي بيشتر از نقاط و فواصل ديگر تمرين شده است، احتمال موفقيت پرتاب ها از اين نقطه بيشتر از نقاط ديگر است (كيچ و همكاران، 2008).
با توجه به اين توضيحات، در مهارت پرتاب آزاد بسكتبال از نقطة پنالتي، تمرين ثابت (از همان فاصله) بهتر از تمرين متغير (از فواصل مختلف) است كه اين موضوع با نظرية طرحوارة اشميت تضاد دارد (كيچ و همكاران، 2005).
Constant or variable practice: "Recreating the especial skill effect".
"The influence of visual contextual information on the emergence of especial skill in basketball", Journal of sport and exercise psychology, 35, 536-541.
"Τhe effect of variable and stable practice on performance and learning the header skill of young athletes in soccer, Procedia - Social and Behavioral Sciences", 152, 824 – 829.