Abstract:
شناخت ویژگی های یک بستر مناسب برای جذب و رشد کارآفرینان، اولین قدم و اساسی ترین مساله ی سازمان های امروزی محسوب می شود. کارآفرینی سازمانی که بدون شک سهم مهمی در تعالی و پیشرفت سازمان ها دارد، راهی برای پرورش و بروز قابلیت ها وتوانمندی های سازمانی و اقتصادی است. از طرف دیگر چابکی سازمانی بستر مناسب برای بروز خلاقیت و کارآفرینی آماده می کند. چابکی سازمانی مفهومی جدید است که مطلوب ترین حالت سازمانی را با توجه به تحولات موجود دربردارد. چابکی توانایی سازمان برای عرضه محصولات و خدمات با کیفیت را ارتقا می دهد و در نتیجه عامل مهمی برای بهره وری سازمان می شود. مقاله حاضر که به روش مروری تدوین گشته تلاش دارد به بررسی مفهوم چابکی، کارآفرینی و اهمیت این دو پرداخته و رابطه و تاثیر متقابل این دو مفهوم را بر یکدیگر بررسی نماید.
Understanding the characteristics of a suitable platform for attracting and growing entrepreneurs is the first step
and the most basic issue of today's organizations. Organizational Entrepreneurship, which undoubtedly has an
important contribution to organizational excellence, It is a way to cultivate organizational and economic
capabilities. On the other hand, organizational agility prepares a suitable platform for creativity and
entrepreneurship. Organizational agility is a new concept that has the most favorable organizational status in
terms of existing developments. Agility enhances the organization's ability to deliver quality products and
services And as a result, is an important factor for the organization's productivity. This article is a review article,
It attempts to study the concept of agility, entrepreneurship, and the importance of these two, and examine the
relationship and interaction of these two concepts on each other.
Machine summary:
رابطه بین چابکی و کارآفرینی در سازمانها الهام خسروی پور 1، بهمن خسروی پور 2 1 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت دولتی-مدیریت منابع انسانی 2 دانشیار دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان چکیده شناخت ویژگی های یک بستر مناسب برای جذب و رشد کارآفرینان، اولین قدم و اساسی ترین مساله ی سازمان های امروزی محسوب می شود.
رقابتی شدن محیط بین المللی، تنوع بی اندازه محصولات و خدمات، پیشرفت چشمگیر فناوری، نیاز به چابکی و سازگارپذیری و نیز افزایش رقابت های بین سازمانی موجب بی اعتمادی به نظام مدیریت سنتی و احساس نیاز به سازمان کارآفرین شده است.
نصر اصفهانی و همکاران (1392) در پژوهشی با عنوان " تاثیر چابکی سازمانی بر کارآفرینی سازمانی (مورد مطالعه: دانشگاه اصفهان)" نشان دادند که چابکی سازمانی با کارآفرینی سازمانی رابطه مستقیم و مثبتی دارد و بین مولفه های چابکی سازمانی با کارآفرینی سازمانی نیز رابطه مستقیم و مثبتی وجود دارد.
فرزی و همکاران (1394) در پژوهشی با عنوان " رابطه چابکی با کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان" نشان داد که بین چابکی سازمانی و کارآفرینی سازمانی درجه بالایی از رابطه وجود دارد و همچنین تاثیر انکارناپذیر فناوری در چابک شدن سازمان و کارآفرینی در عرصه ورزش کشور تایید شد.
شفیع پور مطلق و ملااحمدی<FootNote No="146" Text="Shafiepour Motlagh &amp;amp; Molla Ahmadi"/> (2015) در پژوهشی با عنوان &quot;ارائه مدلی برای تعیین رابطه بین چابکی سازمانی و توسعه کارآفرینی دانشگاهی ادراک شده براساس نقش میانی یادگیری سازمانی (مطالعه موردی: اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات) به این نتایج رسیده اند که بین چابکی سازمانی و توسعه کارآفرینی دانشگاهی ادراک شده رابطه معناداری وجود دارد.