Abstract:
ایجاد یک نام و نشان تجاری، روشی برای کمک به فراگرد حافظه مصرفکننده محسوب میشود. با این کار یک محصول شناسایی و امکان موقعیتدهی آن نسبت به دیگر نامهای تجاری نیز فراهم میشود. در تعریف نام و نشان تجاری چنین گفته شده است که نمادی است که سازمان آن را با هدف ارزشآفرینی برای ذینفعان خود بکار میبرد. لذا برای تثبیت نام تجاری در حافظه مصرفکننده، سازمان باید از ابزارهایی شامل نامهای برجسته، شعارها، عناصر گرافیکی، شخصیتها و ... استفاده نماید. ارزش نام تجاری یکی از مفاهیمی است که بطور روزافزونی در دهه 1990 اهمیت پیدا کرد. این فکر که یک نام تجاری قابل احترام، ارزش بیشتری به یک محصول میبخشد، به آغاز عصر بازاریابی جدید برمیگردد و سوالات متعدد را برمیانگیزد. نامهای تجاری علاوه بر تسلط به سهم بازار، گزینههایی را برای رشد کسب و کار خلق کرده و ضمن جذب کارکنان ماهر و مستعد، ارزش خود را در نزد ذینفعان بهبود میبخشد. زمانی که مردم یک نام تجاری را انتخاب میکنند، فقط به یک ویژگی آن توجه نمیکنند بلکه خصیصههای چندگانهای را وابسته به نوع محصول و میزان درگیری ذهن خود در نظر میگیرند و باتوجه به آنها تصمیم به انتخاب میگیرند. به علاوه آنها نمیتوانند فورا تمام آن صفات را در ذهن بیاورند و آنها را ارزیابی نمایند بلکه فقط تعدادی از ویژگیهای اصلی آن را در نظر آورده و به ترتیب قرار گرفتن گزینهها (نامهای تجاری)، آنها را باتوجه به بعضی از ویژگیهای اصلی ارزیابی میکنند. باتوجه به موارد ذکر شده در بالا، تحقیق پیشرو به بررسی این امر میپردازد که ثبت نام و نشان تجاری چه تاثیری در روند توسعه در کشورهای جهان سوم دارد.
Machine summary:
"اهمیت و ضرورت تحقیق ثبت نام و نشان تجاری در کشورهای توسعهنیافته یا قاعدتا جهان سوم متفاوتتر از کشورهای توسعهیافته میباشد چرا که هم از نظر اقتصادی متفاوتند هم از نظر نوع تفکر و افراد چنین جوامعی بیشتر با رسانهها سروکار دارند و بیشتر منابع و اطلاعات مورد نیاز را از این طریق به دست میآورند اما در کشورهای جهان سوم هم از نظر زمانی و هم از نظر اقتصادی در این مسیر کمتر حرکت میکنند چراکه هنوز آنطور که شایسته و بایسته است در ذهن مردم جا نگرفته و موانعی سر راه این نوع تفکر وجود دارد و جسته و گریخته افراد آن جامعه با رسانهها ارتباط میگیرند لذا پرداختن به تأثیر نام و نشان تجاری در توسعه کشورهای جهان سوم از اهمیت بسزایی برخوردار است.
نقش نام و نشان تجاری در توسعه تجارت کشورهای جهان سوم کشورهای جهان سومی اصطلاحی است که به کشورهای توسعهنیافته اطلاق میشود و هرچند بسیاری از کشورهای آسیایی از جمله ایران در این تقسیمبندی گنجانده شدهاند اما باتوجه به پیشرفتهای مختلفی که در ابعاد گوناگون در کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون صورت گرفته است، کشور ما تلاش میکند که با پیمودن راههای رشد و توسعه، فاصله ایجاد شده با کشورهای توسعهیافته را کم کند و عقبماندگیهای تاریخی خود را جبران کند (همان)."