Abstract:
این مقاله و نوشتار در پی آن است که مساله خاتمیت را از دیدگاه علامه طباطبائی با محوریت
تفسیر المیزان تبیین کند. این مفسر نامدار مساله را از دو منظر دنبال کرده است: یکی از منظر
دلالت آیات و تفسیر و توضیح آنها و دیگری از منظر شبهاتی که با خدشه کردن در دلالت
آیات مطرح شده است. از نظر علامه آیه اول سوره ی فرقان و آیه ی 19 سوره ی انعام و آیه ی
28 سوره ی سبا و آیه ی 40 سوره ی احزاب و آیات 41 و 42 سوره فصلت، دلالت صریح و
روشن بر خاتمیت دارند، و شبهاتی که برخی بر آیات مزبور وارد کرده یا آیات دیگری را
برای نقض خاتمیت مطرح کرده اند، مردود است.
Machine summary:
"علامه طباطبائی میگوید: در مجمع البیان در ذیل جمله «ولکن رسول الله خاتم النبیین » گفته روایت صحیح از جابربن عبدالله از رسول خدا رسیده که فرمود: مثل من در بین انبیاء مثل مردمی است که خانه ای بسازد و آن را تکمیل نموده آرایش هم بدهد ولی جای یک آجر را خالی بگذارد که هر کسی که وارد آن خانه شود آن جای آجر توی ذوقش بزند و بگوید: همه جای این خانه خوب است ، اما حیف که این جای آجر بدترکیبش کرده و من تا وقتی مبعوث نشده بودم ، آن جای خالی را در بنای نبوت بودم همین که مبعوث شدم ، بنای نبوت به تمام و کمال رسید و این روایت را بخاری و مسلم نیز در کتاب صحیح خود آورده اند (طبرسی، ١٤٠٦ه : ج ٨، ٣٦٢ و طباطبایی، ١٣٨١: ج ١٦، ٤٨٧).
(طباطبائی، ١٣٨٧: ج ١٧، (483 نتیجه گیری با توجه به بررسی نظرات مختلف اهل لغت مخصوصا فرهنگ نوین عربی از کلمه خاتم به معنای مهر و موم کردن و نهایت ، آخر، پایان و سرانجام معنا کرده اند در اصطلاح با برداشت از نظرات مختلف بالاخص المیزان که آخرین پیامبر خداست و پیامبر به او ختم شده و دیگر پیامبری نخواهد آمد و ادله ای هم بر اثبات خاتمیت وجود دارد و در سوره فرقان آیه ١ و در سوره انعام آیه ١٩ و در سوره سبأ آیه ٢٨ و سوره احزاب آیه ٤٠ مخصوصا تفسیرالمیزان برداشت میشود که تا وقتی که پیامبر مبعوث نشده بود آن جای خالی از بنای نبوت مانده بود اما همین که مبعوث شدند بنای نبوت به اکمال خود رسید و شبهاتی در بحث خاتمیت مطرح شده که پیامبری پایان نیافته است ."