Abstract:
هدف از این پژوهش، بررسی ساختار عاملی پرسشنامه خودتنظیمی انگیزش در تربیت بدنی دانشگاهی بود. تعداد 277 دانشجو به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از بین دانشجویان دانشگاههای شهر ارومیه انتخاب شدند. نتایج تحلیل عامل اکتشافی پنج عامل را برای ساختار پرسشنامه با 03/71 درصد کل واریانس تبیینشده مشخص کرد. نتایج تحلیل عامل تاییدی نشان داد که مدل پنج عاملی برازش مناسبی با دادهها در نمونه دانشجویان دارد. همچنین، ارتباط مثبت و معنادار ابعاد انگیزش درونی و تنظیمات خودپذیر با لذت از تربیت بدنی و میل به ادامه فعالیت بدنی، از اعتبار همزمان پرسشنامه حمایت میکند. نتایج آلفای کرونباخ بالای 75/0 برای تمامی عاملها، بیانگر پایایی مناسب پرسشنامه در تربیت بدنی دانشگاهی میباشد. یافتهها بیانگر آن است که این ابزار اندازهگیری با روایی و پایایی مطلوبی برای سنجش خودتنظیمی انگیزشی در تربیت بدنی دانشگاهی میباشد. بعنوان یک نتیجه، نتایج اهمیت رشد انگیزش خود-مختاری در تربیت بدنی، همانطور که با پیامدهای مطلوب رفتاری در ارتباط است، را نشان میدهد.
Machine summary:
ارتباط مثبت و معنادار ابعاد انگيزش دروني و تنظيمات خودپذير با لذت از تربيت بدني و ميل به ادامۀ فعاليت بدني، از اعتبار هم زمان پرسش نامه حمايت ميکند.
Integrated در بررسي انگيزش در سطح آکادميک نيز مورد توجه قرار گرفته است و از پرسش نامه هايي بدون مؤلفۀ تنظيمات درآميخته استفاده ميشود، زيرا دسي و همکاران (١٧ ،١٦) گويه هاي معتبر و مناسبي جهت سنجش تنظيمات درآميخته در حوزة آکادميک پيدا نکردند و به عقيدة آنان تنظيمات درآميخته در زمينۀ آکادميک ميتواند هم راستا و هم مفهوم با تنظيمات دروني و خودپذير باشد.
در کل ، براي بررسي انگيزش در ورزش ، تمرين بدني و تربيت بدني، مقياس ها و پرسش نامه هايي در اشکال مختلف ، براساس نظريۀ خودمختاري طراحي و ارائه شده است .
انتومانيس (٢٠٠٢) نيز اين ابزار را در کلاس هاي تربيت بدني در بريتانيا بررسي و اعتبار مناسب آن را گزارش کرد و نشان داد عامل هاي استقلالي پرسش نامه (انگيزش دروني و خودپذير) ارتباط مثبت معناداري با پيامدهاي مثبتي همچون تلاش ، لذت از فعاليت بدني و يادگيري مشارکتي دارد (٢٧)؛ يعني تأثير پيامدهاي رفتاري فرض شده در نظريۀ خود-مختاري در پيوستار انگيزشي (٢٨، ١٢).
A test of self-determination theory in school physical education.
Students’ motivational processes and their relationship to teacher ratings in school physical education: A self-determination theory approach.
A model of contextual motivation in physical education: Using constructs from self-determination and achievement goal theories to predict physical activity intentions.
Promoting enjoyment in girls' physical education: The impact of goals, beliefs, and self-determination.
Motivation and education: The self- determination perspective.