Abstract:
هدف از این تحقیق بررسی تاثیر خودگفتاری انگیزشی آشکار و پنهان بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در بزرگسالان بود. 60 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گرگان بر اساس نمرههای پرتاب آزاد بسکتبال در پیشآزمون به سه گروه مساوی 20 نفره شامل گروه های خودگفتاری انگیزشی آشکار، انگیزشی پنهان و کنترل تقسیم شدند. مرحله اکتساب 12جلسه و هر جلسه 30 تکرار پرتاب آزاد بسکتبال بود. گروه خودگفتاری انگیزشی آشکار قبل از هر پرتاب عبارت "من می توانم" را با صدای بلند و گروه خودگفتاری انگیزشی پنهان آن را با صدای آهسته تکرار کردند. آزمون یادداری و انتقال به ترتیب 48 و 72 ساعت بعد از آخرین جلسه اکتساب صورت گرفت. از تحلیل واریانس با اندازه گیریهای مکرر و یک راهه و آزمون تعقیبی LSD جهت تحلیل داده ها (05/ 0≥P) استفاده شد. نتایج نشان داد که اثر جلسات تمرین(01/ 0˂P)، اثرگروه (01/ 0˂P) و اثر متقابل گروه و جلسات تمرینی (05/ 0˂P) معنی دار بود. گروههای خودگفتاری انگیزشی آشکار و پنهان در مرحله اکتساب، یادداری و انتقال بهتر از گروه کنترل عمل کردند، اما تفاوت معنی داری بین دو گروه خودگفتاری انگیزشی آشکار و پنهان یافت نشد( 05/ 0<P). با توجه به نتایج تحقیق ورزشکاران می توانند جهت یادگیری مهارتی جدید همچون پرتاب آزاد بسکتبال از خودگفتاری انگیزشی به صورت آشکار و پنهان استفاده کنند.
Machine summary:
با توجه به نتايج تحقيق ، ورزشکاران ميتوانند جهت يادگيري مهارتي جديد همچون پرتاب آزاد بسکتبال از خودگفتاري انگيزشي به صورت آشکار و پنهان استفاده کنند.
بنابراين ، اين پرسش مطرح ميشود که اگر خودگفتاري انگيزشي به صورت آشکار و پنهان طي مراحل يادگيري مهارت در بزرگسالان به کار گرفته شود، باز هم با نظريۀ شناختي ويگوتسکي، که بيان ميکند خودگفتاري آشکار در موقعيت هاي چالش برانگيز و ضروري بيشتر اتفاق ميافتد و کارايي بيشتري خواهد داشت ، هم خواني خواهد داشت و اثر متفاوتي بر يادگيري افراد مشاهده خواهد شد؟ با توجه به موارد يادشده هدف تحقيق حاضر بررسي تأثير خودگفتاري انگيزشي آشکار و پنهان بر يادگيري مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در بزرگسالان است .
جدول ٢ نتايج آزمون تحليل واريانس با اندازه گيريهاي مکرر در مرحلۀ اکتساب )به تصویر صفحه رجوع شود) همان طور که در شکل مشاهده ميکنيد، هردو گروه خودگفتاري انگيزشي آشکار و پنهان نسبت به گروه کنترل در طي جلسه هاي اکتساب ، آزمون يادداري و انتقال بهتر عمل کرده اند.
بحث و نتيجه گيري تحقيق حاضر با هدف بررسي تأثير خودگفتاري انگيزشي آشکار و پنهان بر يادگيري مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در بزرگسالان انجام شد.
نتايج تحقيق نشان داد که شرکت کننده هاي گروه هاي مداخله با استفاده از عبارت خودگفتاري انگيزشي «من ميتوانم » به صورت آشکار و پنهان توانستند مهارت پرتاب آزاد بسکتبال را ياد بگيرند.
The effects of motivational versus instructional self-talk on improving motor performance.
Self-talk and gross motor skill performance: An experimental approach?