Abstract:
با توجه به سهم عمده حمل و نقل همگانی در سفرهای درون شهری، لازم است راهکارهایی جهت بهبود و توسعه این سیستمها از لحاظ کیفی و کمی صورت پذیرد. از دیدگاه کمی لازم است که فاکتورهایی همچون توسعه زیرساختها، افزایش تعداد ناوگان، افزایش منطقه پوشش و همچنین افزایش زمان خدماترسانی مدنظر قرار گیرند درحالیکه از دیدگاه کیفی میزان راحتی و آسایش مسافرین، کیفیت تجهیزات و ناوگان استفاده شده و مواردی از این دست مورد توجه قرار میگیرند. بهمنظور جذب شهروندان به استفاده از این شیوه حمل و نقل لازم است که به طور همزمان هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی، سامانههای اتوبوسرانی ارتقاء یابند. در این مقاله به بررسی راهکارهای مختلف کنترل ناوگان اتوبوسرانی به منظور ساماندهی حمل و نقل مسافر درون شهری و ارایه چهارچوب طراحی سامانههای عملیاتی در سیستم اتوبوسرانی پرداخته میشود. همچنین نیازمندیهای اطلاعاتی و نقش داده و اطلاعات در طراحی و ساماندهی حمل و نقل درون شهری در این مقاله به منظور طراحی سامانههای مناسب مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
Machine summary:
3 GPS 4 Map Matching Techniques 5 Geographic Information System (GIS) 6 Weigang & Koendjbiharie 7 Tirachini 8 Abdelfattah & Khan 9 Chien, Ding, & Wei 10 Strathman 11 Tétreault & El-Geneidy 12 El-Geneidy, Horning, & Krizek حمل ونقل موثر بوده و حتی از دیدگاهی، کاهش واریانس زمان سفر نسبت به کاهش متوسط زمان سفر فوائد بیشتری دارد (باتس ، پولک و جونسک ١، ٢٠٠١).
7 Jeong & Rilett 8 Park et al.
10 Kalman Filter (KF) 11 Shalaby & Farhan 12 Dailey, et al.
13 Lin & Zeng 14 Bie, et al.
بنابراین میتوان گفت که سامانه های اتوبوسرانی شهری به واسطه منافع بسیار و هزینه های اندک آن (در مقابل هزینه سایر راهکارها) میتواند به عنوان یک گزینه مناسب برای توسعه سیستم حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار گیرد.
1Bus Rapid Transit (BRT) 2Intelligent Transportation Systems (ITS) داده های جمع آوری شده از سامانه اتوبوسرانی میتواند مورد استفاده مسافرین ، شهروندان ، مدیریت و بخش خصوصی و یا سایر کارشناسان و متخصصان مربوطه باشد.
1 Automatic Vehicle Location 2 Automatic Passenger Counting 3 Automatic Fare Collection نقش اطلاعات و جمع آوری داده در مدیریت موثر ناوگان اتوبوسرانی شهری سیستم های حمل و نقل شهری خصوصا در کلان شهرهایی همچون تهران از گستردگی جغرافیایی وسیعی برخوردار هستند و همین گستردگی است که میتواند علاوه بر ایجاد اخلال در امر نظارت و کنترل ، مدیریت و اداره ناوگان را با پیچیدگیهایی مواجه نماید.
(2004), Prediction model of bus arrival and departure times using AVL and APC data, Journal of Public Transportation 7 (3).