Abstract:
هدف مقالةحاضر، بررسی الگوهای نوین تربیت فلسفی معلمان و پیشنهاد راهکارهای عملی برای اجراییکردن این نظریهها در نظام تربیتمعلم ایران است. روش تحقیق، نظری و تحلیلی وبهشیوة مروری و کتابخانهای است. یافتهها نشان میدهند که دلایلی چون، توسعة مهارتهای استدلال تفکر عمیق و منطقی، یادگیری تلفیق فلسفة تئوری و عمل، ضرورت توسعة تواناییهای بالقوة ذهنی معلمان، حمایت از معلمان برای پذیرش فلسفة ذهن، ترویج فلسفة ذهن در مدارس، تقویت حس کنجکاوی در تفکر فلسفی، تمرین تفکر خلّاق ازلحاظِ ایدئولوژیک، لزوم گسترش تفکر انتزاعی، لزوم شرکت در استدلال فلسفی و تلاش برای پاسخ به پرسشهای فلسفی ودانش و مهارتهای موردِ نیاز برای تعامل با دانشآموزان در بحث فلسفی، از مهمترین دلایلی است که آشنایی با فلسفة ذهن در تربیتمعلمان را مهم میسازد؛ ازاینرو، تربیت معلمان آشنا با فلسفة ذهن و لزوم تدریس فلسفة ذهن در مراکز تربیتمعلم ایران مهم میباشد و استفاده از الگوهایی نظیرِ تفکر استقرایی، الگوی بدیعهپردازی، الگوی یادیاری، الگوی کاوشگری بهشیوة علم زیستشناختی، الگوی کاوشگری بهشیوة محاکم قضایی، الگوی ایفای نقش، الگوی دریافت مفاهیم و الگوی کاوشگری گروهی در نظام تربیتمعلم ایران پیشنهاد میشود. با توجه بهشرایط فرهنگی و جامعة ایرانی استدلال میشود که الگوهای ایفای نقش و الگوی کاوشگری گروهی برای بهبود نظام تربیتمعلم ایران کارساز است.
The purpose of this article is to examine modern patterns in the philosophical education of teachers and suggest practical strategies for implementing these theories in the teacher education system of Iran. The method of research is theoretical and analytical and in the way of review and library. The findings show that developing the skills of reasoning for deep and logical thinking, learning to integrate the philosophy of theory and practice, the need to develop the teachers' potential abilities, supporting teachers to accept the philosophy of mind, promoting the philosophy of mind in schools, enhancing curiosity in philosophical thinking, practicing The ideological creative thinking, the need to expand abstract thinking, the need to participate in philosophical reasoning, the attempt to answer philosophical questions, the knowledge and skills needed to interact with students in philosophical discussion are the most important reasons that make learning philosophy of mind important in educating teachers. Therefore, educating teachers who are familiar with the philosophy of mind and the need to teach the philosophy of mind in Iranian teacher training centers is important. Therefore, it is suggested to use patterns such as inductive thinking, regression model, adventure model, exploratory model in the method of biological science, model of prosecution of judiciary, role play pattern, pattern of receiving concepts and group exploration model in teacher education system of Iran.
Machine summary:
(65:1991 1 -Rorty 2-Ornestain & Hankinz 3 -Klein 4-Giroax 5-Leinhart 6-McCarthy Young 7-Merriman تربيت فلسفي وروش هاي نوين ياددهي -يادگيري : با توجه به شواهد بالامي توان ادعا کرد که رابطۀ محکم ومستدلي بين به کارگيري نوع روش هاي يـاددهي - يـادگيري ومقولـۀ تربيـت فلسفي وجود دارد که در مراکز تربيت معلم ايران چندان مورد توجه جـدي قـرار نگرفتـه اسـت (داورپناه ، ١٣٩٤).
درمراکز تربيت معلم ايران به دليل استفاده نکردن مربيان و معلمان از روش هاي تدريسي که منجر به پرورش تفکر خلاق در دانشجومعلمان مي شود، ويژگي هاي نامطلوب تربيتي حاصل مي آيد (داورپناه ، ١٣٩٤) که با توجه به اين ويژگي ها -که دقيقـا درمقابـل ويژگـي هـاي تربيت فلسفي قرار دارد-يادگيري، جرياني يک سويه بوده ومربـي رسـالت خـود رادرانتقـال مجموعه اي ازدانش واطلاعات ازپيش تعيين شده به يادگيرندگان جستجو مي کند.
1 -Kuhn 2-King & Kitchener 3 -Paul& Elder پاسخ به سؤال ٢: دلالت هاي تربيت فلسفي دربه کارگيري روش هاي نوين ياددهي -يادگيري : نويسندگان اين مقاله بر اين باورند که استفاده از الگوهاي نوين ياددهي - يادگيري که ازطرف جويس ، کالهون وهاپکينز ١(٢٠٠٤)مطرح شده است ،مي توانددر تربيت فلسفي دانشجومعلمان در نظام تربيت معلم ايران کارساز باشد.
Thinking in education, New York: Cambridge University Press.