Abstract:
رشد و توسعه اقتصادی عدالتگرایانه همواره یکی از اهداف مهم در یک کشور محسوب میشود و
دستیابی به آن مستلزم رشد و توسعه در همه مناطق مرتبط با آن اقتصاد است. یکی از مهمترین
ابزارهای دولت برای توسعه عدالتگرایانه در گستره سرزمینی هر کشور، بودجه عمومی است که
شناسایی عوامل « تحت تاثیر برآیند سیستم بودجهبندی کشور قرار دارد؛ بنابراین این پژوهش با هدف
انجام » قابل ملاحظه نظام بودجه بندی ایران در راستای تحقق عدالت منطقهای از طریق بودجه عمومی
شد. روش پژوهش، نظریه دادهبنیاد بود و نمونهگیری به روش نظری و گلولهبرفی انجام شد.
که متولی امر » سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور « مصاحب های باز و نیمه ساختاریافته با کارشناسان
تدوین لایحه بودجه هستند و همچنین تحلیل گران سند بودجه، ابزار اصلی گردآوری دادهها است. با
عوامل « تحلیل دادهها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی متغیر اصلی پژوهش ب اعنوان
شناسایی شد. متغیر اصلی از شش طبقه فرعی تشکیل شده و » قابل ملاحظه در سیستم بودجهبندی
دربرگیرنده عواملی است که به اعتقاد کارشناسان باید در راستای تحقق عدالت منطقه ای مدنظر قرار
گیرند و هر یک ضریبی از ضرایب اهمیت را در هنگام شاخصبندی برای بودجهنویسی و بعدا تصویب و
تخصیص بودجه به خود اختصاص دهند.
Machine summary:
"» (همان) راه حل استاد معرفت برای گذر از ضعف سند اسباب نزول گویا این محقق دریافته است که طریقهای یادشده (صحت سند، مستفیض بودن یک روایت و متواتر بودن آن) مشکل اسباب نزول منقول را حل نمیکند؛ زیرا تعداد احادیثی که از نظر سند صحیح باشند، اندکند و متواتر آن کمیاب، اگر نگوییم نایاب است و طبعا آنچه قابل اعتماد است، پاسخگوی نیاز مفسر در تفسیر قرآن نخواهد بود، ازاینرو راه دیگری را در تصحیح احادیث سبب نزول پیشنهاد کرده و با شرایطی، خبرهای ضعیف را قابل استفاده دانسته است: «1- شأن نزول ابهام آیه را کاملا بزداید و مشکل تفسیر را بهگونهای تمام عیار حل کند؛ 2- مخالف حقایق ضروری دین نباشد؛ 3- با مسائل بدیهی عقلی ناسازگار نباشد.
آن محقق کبیر پس از نقل اسباب نزول آیه ﴿الذین استجابوا لله و الرسول من بعد ما أصابهم القرح﴾ (آل عمران/172)؛ «کسانی که پس از آسیب رسیدن به آنان [در جنگ احد] دعوت خدا و پیامبر را اجابت کردند، برای نیکوکاران و تقواپیشگانشان پاداشی بزرگ خواهد بود» مینویسد: «ما روایت را بهرغم اینکه با رویه ما در مباحث روایی که از هر بابی نمونهای نقل میکنیم منافات داشت، آوردیم تا آن پژوهشگری که اهل دقت و تأمل است، دریابد که اسباب نزولی که راویان حکایت میکنند، همه یا اکثر آنها اجتهادی است؛ به این معنا که ناقلان غالبا حوادث تاریخی را حکایت میکنند، سپس آنها را با آیاتی از قرآن که قابل انطباق است، تلفیق میکنند و آن حوادثی را که خود با آیات قرآن تطبیق دادهاند، اسباب نزول بهحساب میآورند."