Abstract:
پژوهش حاضر بهبررسی عوامل موثر بر توقف فعالیتهای مدارس غیردولتی و ارائه راهکار برای آن پرداخته است. یافتههای کیفی از طریق مصاحبه هدفمند با سه گروه موسسان فعال، موسسان غیرفعال و کارشناسان دفاتر مدارس غیردولتی در 4 منطقه جغرافیائی کشور جمعآوری گردید. تحلیل نتایج مصاحبه باعث تهیه یک مدل معنائی برای ارائه توضیحی بر علل توقف مدارس غیردولتی شده است. براساس مدل و در بدو امر، شرائط علی، زمینهای و مداخلهگر با تاثیر و تاثر متقابل باعث بروز پدیده مدارس رقیب شدهاند. برای مقابله با این شرائط، مصاحبهشوندگان به سه استراتژی متفاوت پذیرش، مقاومت و تسلیم اشاره کردند. در مرحله پایانی نشان داده شد که هریک از این استراتژیها زمینهساز بروز پیامدهای گوناگون میشوند. یافتههای پژوهش باعث بازسازی معنایی توقف مدارس غیردولتی از طریق ارائه یک هسته اصلی بهنام "بیثباتی نسبی" شده است.
This study examines factors
contributed to non – governmental schools
stopped activities and provides a solution
for it. Qualitative findings through deepinterview
with three target groups
including active founder, non- active
founder and experts on non-government
schools office in four geographic regions
of the country were collected. Analysis of
results provides a Semantic Model for
explanation of stop factors of nongovernment
schools. Based on the model,
causal, grounded and interventional
conditions and their interaction developed
the phenomenon of "competitor schools".
Then to deal with this situation, the
interviewees admitted three different
strategies of acceptance, resistance, and
submission. The final stage was shown
that each of these strategies have different
outputs. Findings of study have been
provided a semantic reconstruction of nongovernment
schools through original core
namely "relative instability".
Machine summary:
"علاوه بر حالات ذهنی ، اکثر موسسان مدارس غیردولتی (فعال و غیرفعال ) روش های متعدد دیگری را نیز برای بقاء سرمایه خود آزموده اند که می توان به تعدادی از رایج ترین آن ها اشاره کرد: - افزایش تعداد دانش آموز از طریق نمره دهی غیرواقعی - افزایش برنامه های مکمل و فوق برنامه برای کسب منابع مالی جدید 101 عباس معدن دار آرانی - فشار بر والدین برای پرداخت شهریه بیشتر - کاهش کیفیت آموزشی از طریق کاهش خرید تجهیزات و اقلام مورد نیاز - کاهش حق التدریس معلمان - بستن مدرسه به طور موقت - تداوم فعالیت با ضرردهی و اصطلاحا از کیسه خوردن - توقف کامل اثرات حاصله از روابط متقابل مولفه های ششگانه باعث شده است که در یک بازسازی معنائی از روند توقف مدارس غیردولتی دریابیم که ادراک و تفسیر مصاحبه شوندگان به عنوان دست - اندرکاران این مدارس منتج به خلق مفهوم اصلی یا هسته تحت عنوان "بی ثباتی نسبی " شود.
بر این اساس لازم است مشخص شود که نقش دولت در طی سه دهه گذشته در خصوص مدارس غیردولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه آموزش 104 دوفصلنامة مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی / دورة ٦/ شمارة ١١/ پاییز و زمستان ١٣٩٢ بازسازی معنایی توقف مدارس غیر دولتی : یک تحلیل زمینه ای چگونه بوده است و دولت کدام یک از راهبردهای مرسوم در دنیا را به کار گرفته است و آیا می توان از گونه ای مدل ویژه به نام "مدل ایرانی روند خصوصی سازی " یاد کرد (معدن دار آرانی ، کاکیا، ٢٠١٣)."