Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش گروهی هوش هیجانی بر قابلیت استخدام در دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان بود. روش پژوهش، نیمه آزمایش با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان بوده که در سال1392-1391 مشغول تحصیل بوده اند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری داوطلبانه استفاده شد که در نتیجه 36 نفر انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. اعضاء آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه ای در جلسات آموزش هوش هیجانی شرکت کردند و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، پرسشنامه قابلیت استخدام موسوی (1392) بود. جهت تحلیل داده ها، تحلیل کوواریانس مورد استفاده قرار گرفت و یافتههای زیر حاصل شد. آموزش هوش هیجانی بر نمره کلی قابلیت استخدام تاثیر داشته است (03/ 0>P). آموزش هوش هیجانی بر ابعاد اصلی هویت مسیر شغلی (0005/ 0>P)، سرمایه انسانی (004/ 0>P) و انطباقپذیری شخصی (0005/ 0>P) تاثیر داشته است. ولی آموزش هوش هیجانی بر بعد سرمایه اجتماعی تاثیر نداشته است.
The aim of this research was survey of theeffecte of group emotional intelligence training on employability in Isfahan university of
Technology.this research was quasi-experimental design (per-post test) with control group. Population in this study was all of students were studing at Isfahan University Technology in 2012-2013. The sample research consists of 36 students from Isfahan University of Technology that be selected randomly and had been randomly allocated in experimental group (with 18 participants) and control group (with 18 participants). Expermental group members participated in emotional intelligence training meeting (for 8 sessions) and control intelligence stay in waiting list. Instrument was Mousavi’s questionnaire of employability. Result of the covariance showed: 1- emotional intelligence training had effected of employability in Experimental group (R<0.03).2- emotional
intelligence training had effected of main dimensions career identity (P<0/0005) human capital (p<0.004) and personal adaptability
(P<0.0005) and.3- emotional intelligence training had not effected of main dimension social capital.
Machine summary:
Lindsy, Mc crachen & Mc Quaid استخدام به عنوان جایگزین مطرح شده است (سازمان نیروی کار بین المللی ،٢٠٠٠١؛ به نقل از حسن پور، زاهدی و عباسی ، ١٣٩٠).
آزمون تحلیل کواریانس در خصوص نمرات سرمایه ی انسانی : (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که نتایج جدول ٧، نشان داد، هم در گروه آزمایش و هم در گروه کنترل ، بین میانگین های مرحله پیش آزمون و پس آزمون ، تفاوت هایی وجود داشته است اما در گروه آزمایش میزان تفاوت ها بیشتر بوده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) بنابر نتایج جدول ٨، تفاوت معناداری پس آزمون سرمایه انسانی بین دو گروه آزمایش و کنترل (٠٠٠٤=P؛ ٩٩١=F؛ ٠٢٤=R٢)، حکایت از اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر سرمایه انسانی داشته است (مقایسه خطوط ١١ و ١٢ شکل ٣.
(رجوع شود به تصویر صفحه) بنابر نتایج جدول ١٠، تفاوت فاقد معناداری آماری بین پس آزمون سرمایه اجتماعی بین دو گروه آزمایش و کنترل (٠٤٨=P؛ ٠٥٠=F؛ ٠٠٢=R٢)، حکایت از عدم اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر سرمایه اجتماعی داشته است (مقایسه خطوط ١١ و ١٢ شکل ٤-٤ نیز حکایت از این معناداری تفاوت ا دارد).
حال این سؤال مطرح است که چگونه تأثیر آموزش هوش هیجانی بر قابلیت استخدام تبیین می شود؟ فوگیت و همکاران (٢٠٠٤) قابلیت استخدام را توانایی فرد در شناسایی و تحقق فرصت های شغلی در درون و بیرون سازمان تعریف می کنند.
"Employability during unemployment: Adaptability, career identity and human and social capital", Journal of Vocational Behavior, 71(2), 247-264.
"Employability during unemployment: Adaptability, career identity and human and social capital", Journal of Vocational Behavior, 71(2), 247-264.