Abstract:
هدف پژوهش حاضر به بررسی نیاز آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم انسانی در حوزه قابلیتهای عام اشتغالزای مورد انتظار بازار کار با رویکرد کارآفرینی میپردازد. روش پژوهش از نوع ترکیبی– اکتشافی بود. جامعه آماری، دانشجویان دانشگاههای اصفهان و آزاد خوراسگان است که بر اساس جدول مورگان 331 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه با مدیران صنایع استان اصفهان و پرسشنامه محقق ساختهای بود که بر اساس مولفههای مهارتهای اشتغالزای بازارکار استان اصفهان ساخته شده. پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برابر با 83/. به دست آمده است. دادههای گردآوری شده به کمک تحلیل واریانس یک راهه، تی تک متغیره ،آزمون-های تعقیبی بونفرونی ، از طریق نرم افزار SPSS17 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج پژوهش، دانشجویان دانشگاه اصفهان و دانشگاه آزاد خوراسگان از نظر برخورداری از قابلیت کارآفرینی تفاوت معناداری با گروه پیشفرض جامعه داشتند و این تفاوت بیان کننده کمتر بودن نمرات دانشجویان نسبت به انتظارات مدیران می-باشد. همچنین، نتایج نشان داد دانشگاه و جنسیت تاثیری در میزان برخورداری دانشجویان از قابلیت کارآفرینی ندارد اما در زمینه رشته و مقطع تحصیلی تفاوت معنادار دیده شد.
Machine summary:
در این پژوهش ، جامعه مورد هدف ، دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های علوم انسانی دو دانشگاه دولتی اصفهان و آزاد خوراسگان است .
از این رو، مساله اصلی پژوهش حاضر بررسی میزان برخورداری دانشجویان دانشگاه اصـفهان و دانشگاه آزاد خوراسگان از مهارت کارآفرینی به عنوان یکی از قابلیـت هـای اشـتغال زای بـازار کـار است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) پژوهشگر در این آزمون به دنبال شناسایی نیازهای آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه اصفهان و خوراسگان بوده است که نتیجه موردنظر از طریق تعیین فاصله بین انتظارهای مدیران و قابلیت های دانشجویان به دست می آید.
هم چنین بین دانشجویان برنامه - یافته ها نشان داد میانگین خرده مقیاس کارآفرینی گروه نمونـه (٣/١٣) و میـانگین فرضـی (٣/٥) تفاوت معناداری با یکدیگر داشته اند و این مطلب موید این است که دانشجویان هر دو دانشگاه از نظر برخورداری از قابلیت کارآفرینی با انتظارهای مدیران فاصله داشتند در نتیجه در ایـن مولفـه دارای نیاز هستند.
در زمینه مقایسه دانشگاه آزاد و دولتی در میزان برخورداری از قابلیت کارآفرینی تاکنون پژوهشی صورت نگرفته است اما متخصصان دانشگاه های دولتی مدعی هستند دانشجویانی پرورش می دهند که دارای توانمندی هایی بیشتر در مقایسه با دانشجویان دانشگاه - های آزاد هستند (محسنی ، ١٣٨٣) و این امر با یافته های پژوهش حاضر مبنی بر عدم تفاوت در دانشگاه دولتی و آزاد در تضاد است .
نتایج این پژوهش نشان داد رشته تحصیلی در میزان برخورداری دانشجویان از قابلیت کارآفرینی موثر است .