Abstract:
یکی از اصولی که می تواند سعادت و سلامت جامعه را در ابعاد گسترده آن فراهم آورد، سالم سازی جامعه از انحرافات اخلاقی می باشد. سوال اصلی دراین نوشتار پژوهشی آن است که راهکار عملی برای سالم سازی جامعه از انحرافات اخلاقی در قصص قرآن چیست؟روش تحقیق، کتابخانه ای و با بهره گیری از نتایج دستاوردهای پژوهشی و تحقیقات صورت گرفته در این موضوع می باشد. با حرکتی تدریجی و انقلابی فرهنگی و گسترش امر به معروف و نهی از منکر و مجازات منحرفان و طرد عوامل فساد و تباهی و بهره جستن از شیوه های تربیتی گوناگون می توان جامعه را از آلودگی های اخلاقی زدود.
One of the principles that can provide health and happiness for the society in its widespread dimensions، is purging the society from moral deviations and corruptions. The main question in this research is “what are the practical approaches for purging the society from moral deviations and corruptions in the stories and anecdotes of the Qur’ān?” The research has been done by using library method and with the use of the conclusions of the research achievements and the investigations made on this topic. The main conclusion extracted from the article is that the society can be purged from the moral corruptions with a gradual and revolutionary cultural movement، expansion of commanding right and forbidding wrong، punishment of the deviant، rejection of the agents of corruption، and enjoyment of various training procedures.
Machine summary:
تأثیر محیط بر افکار و رفتار انسان در قصص قرآن 1_ بارزترین مصداق تأثیرپذیری افراد از یک محیط ناسالم را میتوان در قوم بنیاسرائیل سراغ گرفت؛ زیرا این جماعت با آنکه سالها تحت تعلیمات روحانی و معنوی موسی( قرار داشتند و حتی به چشم خود معجزه عظیمی همچون شکافته شدن دریا و غرق شدن فرعونیان را در امواج سهمگین آن دیده بودند، اما همین که در مسیر خود به سوی شام و سرزمین های مقدس با گروهی بتپرست برخوردند که با خضوع و تواضع عجیبی در اطراف بتهایشان گرد آمده بودند، بنیاسرائیل چنان تحت تأثیر این محیط ناسالم قرار گرفتند که صدا زدند: (یا موسی اجعل لنا إلها کما لهم آلهة( (اعراف / 138)؛ ای موسی برای ما بتی قرار بده به همان گونه که آنها دارای معبودان و بتها هستند!
در قصص قرآنی نیز میتوان نمونههای متعددی را برای این روش اصلاحی و تربیتی سراغ گرفت؛ از جمله: 1_ در داستان آدم و حوا خدای متعال ابتدا راه بهرهمندی از تمام نعمتها را در مقابل آنها باز میگذارد و میفرماید: «از نعمتهای گوارای بهشت هر چه میخواهید بخورید و بهرهمند شوید».
نمونهای از این موضوع را میتوان در لابهلای داستان های قرآن سراغ گرفت؛ از جمله: حضرت موسی( پس از سوزاندن گوساله سامری (یعنی همان خدای دروغینی که مردم را به خود سرگرم کرده بود)، خدای حقیقی و طریق حقیقت را برای مردم معرفی بنگرید به: نصری، عبدالله، مبانی رسالت انبیاء در قرآن، ص1۴۴.