Abstract:
زمینه و هدف: فرسودگی شغلی به عنوان یک نشانگان روانشناختی تعریف شده است که حرفه های خدمات انسانی معمولا بیشتر از سایر حرفهها در معرض آن قرار دارند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ویژگی های شخصیتی به عنوان پیش بین های فرسودگی شغلی در مربیان مهدکودک های شیراز بود.
روش: جامعه آماری پژوهش تمامی مربیان مهدکودک های شهر شیراز در سال تحصیلی 94-1395 بود. نمونهای به حجم 100 نفر از مربیان، به روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. ابزار مورداستفاده جهت جمعآوری داده ها شامل مقیاس فرسودگی شغلی مسلش (1981) و سیاهه پنج عاملی نئو (مککری و کاستا، 1985) بود. به منظور تحلیل داده ها از روش تحلیل همبستگی متعارف استفاده شد.
یافته ها: ضرایب ساختاری بهدستآمده در تابع اول در این پژوهش نشان دادند که الگویی از نمرات بالا در روان آزردگی (ضریب ساختاری، 765/0)، و الگویی از نمرات پایین در توافق پذیری )743/0-) و برونگرایی ) 507/0-) با الگویی از نمرات بالا در تحلیل عاطفی (940/0)، دگرسان بینی خود (619/0) و فقدان موفقیت فردی (531/0)، همبسته هستند. ضرایب ساختاری بهدستآمده در تابع دوم نیز نشان میدهد که الگویی از نمرات بالا در برون گرایی (854/0) با الگویی از نمرات پایین در فقدان موفقیت فردی (747/0) و دگرسان بینی (350/0-) خود همبسته است.
نتیجهگیری: پژوهش حاضر، اهمیت تاثیر فرسودگی شغلی بر کار مربیان مهدکودک را روشن ساخت و بر لزوم توجه به متغیرهای تاثیرگذار بر فرسودگی شغلی ازجمله ویژگی های شخصیتی تاکید می کند.
Background and Purpose: Job burnout is usually defined as a psychological syndrome that jobs related to human service are usually more than other jobs are affected. The purpose of this study was to investigate the role of personality traits as predictors of job burnout in kindergarten teachers.
Method: The statistical population of the study was all teachers of kindergartens in Shiraz during the school year 2012-2013. A sample of 100 teachers was selected using multi-stage random sampling.This study was descriptive and correlational method. Job burnout inventory (1981) and NEO five-factor inventory (1985) were used to collect of data. For analyzing data، canonical correlation was used.
Results: Structural coefficients showed that the pattern of high scores in neuroticism (0.765) and the pattern of low scores in agreeableness (-0.743) and extraversion (-0.507) are correlated with a pattern of high scores in emotional exhaustion (0.940)، depersonalization (0.619) and personal accomplishment (0.531). The structural coefficients obtained in the second function also show that a pattern of high scores in extraversion (0.854) are correlated with the pattern of low scores in depersonalization (-0.350) and personal accomplishment (0.747).
Conclusion: The present study highlights the importance of the effect of job burnout on the work of kindergarten educators، and emphasizes the need to pay attention to the variables affecting job burnout، including personality traits.
Machine summary:
"یافتهها: ضرایب ساختاری بهدستآمده در تابع اول در این پژوهش نشان دادند که الگویی از نمرات بالا در روانآزردگی (ضریب ساختاری، 765/0)، و الگویی از نمرات پایین در توافقپذیری )743/0-) و برونگرایی ) 507/0-) با الگویی از نمرات بالا در تحلیل عاطفی (940/0)، دگرسانبینی خود (619/0) و فقدان موفقیت فردی (531/0)، همبسته هستند.
کوکینوس (3) و لانگلان و همکاران (14) به این نتیجه رسیدند که بین Job burnout Emotional exhaustion Depersonalization Personal accomplishment ویژگیهای شخصیتی و فرسودگی شغلی رابطه وجود دارد.
در پژوهش آنتونیو و همکاران (21) نیز به بررسی تنیدگی شغلی و فرسودگی در معلمان ابتدایی و دبیرستان و نقش راهبردهای کنار آمدن آنها با شرایط به عنوان یک ویژگی شخصیتی پرداخته شده است و تلویحا در این پژوهش پیشنهاد میشود در پژوهشهای آینده، بر روی سایر معلمان مقاطع و مربیان مهدکودک مطالعه شود و دیگر ویژگیهای شخصیتی مدنظر قرار گیرد.
میانگین و (انحراف معیار) نمرههای کارکنان در ویژگیهای شخصیتی و فرسودگی شغلی به این شرح است: روانآزردگی 86/19 (70/6)، برونگرایی 98/29 (02/5)، توافقپذیری 39/28 (44/3)، گشودگی به تجربه 66/24 (79/3)، وجدانی بودن 10/30 (13/3)، تحلیل عاطفی 82/24 (24/5)، دگرسانبینی خود 50/8 (69/2)، و فقدان موفقیت فردی 56/19 (40/4).
آزمونها معنیداری برای مدل کامل تحلیل همبستگی متعارف رجوع شود به تصویر صفحه همانطور که در جدول 2 مشاهده میشود معنیداری مقدار لامبدای ویلکز (001/0>p ) نشان میدهد که بین دو دسته متغیر (ویژگیهای شخصیتی و فرسودگی شغلی) رابطه معنیدار وجود دارد.
The purpose of this study was to investigate the role of personality traits as predictors of job burnout in kindergarten teachers."