Abstract:
در پی ایجاد تنوع در ادبیات تعلیمی، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ’جانبخشی‘ و چیدمان گروهها در میدان بازی آموزشی مجازی بر توان نوجوانان ایرانی در یادگیری واژگان انگلیسی نوجوانان ایرانی انجام شد. آزمودنیها از 168 نفر از دانشآموزان دختر و پسر ایرانی پایهی اول دورهی متوسطهی دوم در شهر اصفهان انتخاب شدند. آنها بعد از شرکت در آزمون پیامکی تعیین سطح واژگان انگلیسی همگونسازی شدند و به منظور ورود به مرحلهی اصلی پژوهش، شامل 18 جلسه آموزش تلفیقی مبتنی بر بازی، به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. هر جلسه شامل آموزش، تمرین و ارزیابی چهره به چهره در کلاس درس و تمرین در گروههای دو نفری متغیر در خارج از کلاس، در بازی مجازی شامل طرحهای داستان با مشخصهی ’جانبخشی‘ یا فاقد آن میشد. همچنین به منظور بررسی اثر چیدمان بر عملکرد آزمودنیها در میدان بازی مجازی، آنها به طور تصادفی به گروههای دو نفری تقسیم شدند. عملکرد آزمودنیها هم در کلاس درس و هم در خارج از آن یا همان میدان بازی مجازی بهعنوان دادههای ارزیابی تکوینی ثبت میشد. در راستای ارزیابی هرچه دقیقتر آزمودنیها در یادگیری واژگان از طریق بازی و بررسی تاثیر ’جانبخشی‘ بر این فرایند، آزمودنیها در پایان دورهی آموزش تلفیقی در یک آزمون بندش بهعنوان آزمون تلخیصی نیز شرکت کردند. تحلیل دادههای گردآوری شده از طریق آزمونهای تی و آنالیز واریانسها نشان داد که کاربرد ویژگی ’جانبخشی‘ در پس گونه ادبی بازی مجازی با ایجاد رابطهای شفاف بین محتوا و دانش نوجوانان سهم بهسزایی در ارتقای توان نوجوانان ایرانی در یادگیری واژگان انگلیسی داشت. در همین راستا، تجانس چیدمان گروههای دو نفری در هنگام تمرین از طریق بازی مجازی عملکرد مطلوب آزمودنیها را سبب شد. در واقع، ایجاد محیط مناسب آموزش مبتنی بر بازی سبب میشود تا نوجوانان بتوانند در هنگام تولید و درک محتوای انگلیسی از دانش واژگان خویش استفادهی حداکثری را نمایند.
Machine summary:
جامعه شناسان زبان نيز بر اين موضوع تمرکز دارند که گروه هاي اجتماعي شيوه ي خاص خود را براي بيان مفاهيم Critical Language & Literary Studies Vol. 9, NO.
در پي بررسي تأثير ويژگي ادبي «جان بخشي »در بازي مجازي بر توان نوجوانان ايراني در يادگيري واژگان انگليسي و مداقه ي اثر چيدمان در محيط تعاملي آموزش زبان انگليسي مبتني بر به اين نوجوانان پژوهش حاضر شکل گرفت ؛ تا بدين ترتيب بتوان به ساز و کار مناسبي جهت توليد محتوا براي کاربرد در آموزش مبتني بر بازي دست يافت .
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ١- چيدمان هاي مختلف فراگيران در گروه هاي دو نفري در ميدان بازي مجازي بر اين اساس در Critical Language & Literary Studies Vol. 9, NO.
٢-ابزار پژوهش ابزارهاي مورد استفاده در پژوهش حاضر عبارت است از: آزمون تعيين سطح واژگان انگليسي : به منظور ارزيابي دانش واژگان انگليسي آزمودني ها و حصول اطمينان از اين موضوع که تنها واژگاني به عنوان محتواي آموزشي استفاده مي شوند که آزمودني ها نمي دانند، آزمون تعيين سطح واژگان طراحي نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره نــهــم ، شـمـاره ١٣، پــايـيـز و زمـســتـان ٧٧١٣٩٣ An Investigation into the Impact of Personification and Group Make-.
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ٢- نمونه ي يکي از پرسش هاي آزمون تعيين سطح واژگان به عبارت ساده تر، براي پوشش کل پيکره ي حاصل از شمارش واژگان ، آن واژگاني که Critical Language & Literary Studies Vol. 9, NO.