Abstract:
دانشگاه ها با به کارگیری فن آوری های نوین و شناسایی عوامل موثر در آن، میتوانند در ایجاد تصویر سازمانی مثبت بکوشند و به درجات عالی پیشرفت دست یابند. لذا، تحقیق حاضر، با هدف شناسایی عوامل فنآوری اطلاعات موثر بر ایجاد تصویر دانشگاهی انجام گرفته است. روش تحقیق توصیفی، از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاههای استان گلستان میباشد. نمونهگیری به روش تصادفی طبقهای بر حسب واحد دانشگاهی انجام شد که طی آن 379 دانشجو با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از نرمافزار SPSS و از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی شامل تحلیل عاملی با رویکرد اکتشافی استفاده شد. یافتهها نشان داد که از نظر دانشجویان عوامل فنآوری اطلاعات موثر بر ایجاد تصویر دانشگاهی مناسب در هفت بعد به این شرح قرار دارد: اینترنت و رسانه ها، و سیستمهای هوشمند، وب سایت دانشگاه، نرم افزارهای آموزشی، اتوماسیون، محیط فیزیکی، و سیستم های نظارتی. در میان عوامل مذکور، بیشترین سهم متعلق به بعد اینترنت و رسانه ها (با واریانس 10/459) بود.
Universities, using the new technologies and identifying the appropriate factors, can create a positive institutional image to obtain the higher degrees of progress. So, the present study was performed to identify the dimensions of the effective information technology on creating the appropriate institutional image. The research method was descriptive survey. Statistical population was all students of the Universities in Golestan province. By stratified random sampling method (based on university branch), 379 students were selected by Cochran Formula. The researcher made questionnaire was used to gather the data. Data analysis was performed by SPSS software and statistical techniques including descriptive and inferential statistics (including factor analysis with exploratory approach). Findings showed from the viewpoint of students, the factors of information technology which affect the creation of an appropriate university image had 7 components which were: Internet & media, smart systems, university website, educational software, automation, physical environment, supervisory systems. Among these components, the Internet & media had the most influence (10.459).
Machine summary:
یافتهها نشان داد که از نظر دانشجویان عوامل فنآوری اطلاعات مؤثر بر ایجاد تصویر دانشگاهی مناسب در هفت بعد به این شرح قرار دارد: اینترنت و رسانهها، و سیستمهای هوشمند، وب سایت دانشگاه، نرمافزارهای آموزشی، اتوماسیون، محیط فیزیکی، و سیستمهای نظارتی.
همچنین، موگان، بارون و هریس (Moogan, Baron & Harris, 1999) اظهار نمودند که دانشجویان برای کسب اطلاعات در مورد دانشگاه تا حد زیادی به تبلیغات و رسانهها اعتماد میکنند و در ایجاد نگرش مثبت آنان به دانشگاه مؤثراست.
دیجاگر و دو پلوی(de Jager & du Plooy 2010) در تحقیق خود نشان دادند که دانشجویان ترجیح میدهند، اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق وب سایت دانشگاه دریافت نمایند این یافته مؤثر یافته به دست آمده از تحقیق حاضر در خصوص علاقه دانشجویان به دریافت اخبار و اطلاعیهها از وب سایت دانشگاه، میباشد.
, 2010) نیز نشان داد که صفحات وب باید جذاب و قابل فهم بوده و اطلاعات سیال و مورد نیاز دانشجویان از قبیل رشتههای موجود در دانشگاه، مراحل پذیرش و ثبتنام و محل استقرار و اعتبار دانشگاه را نشان دهد که با یافتههای پژوهش حاضر در خصوص وجود اطلاعات تخصصی در وب سایت دانشگاه و ثبت نام، انتخاب واحد و حذف و اضافه از طریق وب سایت، همخوانی دارد.
گرین برگ و زانتیز (Greenberg & Zanetis, 2012)، دانشجویان، مدیران، مسؤولان و متخصصین فنآوری اطلاعات و ارتباطات را ترغیب نمودند، تا از فنآوریهای نوین ویدیو و نرمافزارهای ارایه مطالب، به عنوان یکی از مؤثرترین ابزار و روشهای نوین تدریس که بر فرآیند یاددهی- یادگیری تأثیرگذارند، استفاده نمایند که با یافتههای پژوهش حاضر مبنی بر استفاده از نرمافزار ارایه مطالب مانند پاورپوینت و جستوجو و دریافت کتاب از طریق نرم افزار، همخوانی دارد.