Abstract:
بـا فروپاشـی امپراتـوری عثمانی و اسـتقلال ترکیـه، مصطفی کمال آتاتورک بـه عنوان یکـی از فرماندهان جنگ هـای اسـتقلال، بـه رهبـری ترکیـه نوین رسـید. وی که میـراث دار انحطـاط عثمانی ها بـود، سـوال از انحطاط را بـا غربـی سـازی رادیـکال جامعه ترکیه پاسـخ گفـت؛ روندی کـه مورد اعتـراض جامعه مسـلمان ترکیه قرار گرفـت و زمینـه رشـد اسـلام را به عنـوان ایدئولوژی جایگزین مهیـا کرد. اسـلام گرایان در چنیـن فضایی باید هـم هویـت مسـخ شـده مسـلمانی را احیـا مـی کردند و هـم پاسـخی بـرای ناکارآمدی نظـام های پیشـین می یافتند. این پژوهش که با سـوال «چکونگی پاسـخ اسـلام گرایان ترکیه به سـوال انحطاط» سـامان یافته (سـوال پژوهش) بر آن اسـت که پیگیری همزمان دو روند احیای هویت اسـلامی و انطباق با مدرنیسـم، پاسـخ اسـلام گرایـان ترکیـه در قالب اسـلام سیاسـی به بحـران های فوق بـوده اسـت.(فرضیه پژوهش).
The invasion of modernism to the Islamic territories has caused different reactions in the Islamic world. These reactions are of three-folds: disregarding the integrity of the west and returning to the fundamental Islam with respect to reviving Islamic identity, accepting western culture indisputably and neglecting Islamic virtues while adapting to modernism, and eventually returning to Islamic virtues once accepting some aspects of modernism with focus on the two concepts of "finding identity" and "being adoptable". This paper stands on this point that the third reaction in the form of political Islam has emerged in Islamic world specially Turkey; therefore, it is necessary while studding about the political Islam in this country, as well as the whole Islamic world, the concepts of " finding identity" and " being adoptable" be considered and Islamists reaction be analyzed with respect to these two concepts. This research, hence, has been carried out to answer to this question that how and in reaction to which issues political Islam has shaped and developed in Turkey.