Abstract:
جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یک نظام برخواسته از اندیشه ی اسلام سیاسی، دارای مسائل مخصوص به خود در عرصه ی سیاست خارجی است. نسبت «منافع و امنیت ملی» و «ایدئولوژی» از جمله آن مسائل است که مقاله ی حاضر بدان می پردازد. به منظور پاسخ به این مسئلهدر قالب پژوهشی کیفی و با بهر هگیری از چارچوبی تحلیلی-توصیفی،بردیدگاه رهبر کبیر انقلاب تاکید و سه متغیر مبانی ایدئولوژیک، امنیت ملی و منافع ملی در عرصه سیاست خارجی مورد مطالعه قرار گرفت.امام خمینی(ره) به عنوان رهبری آرمان گرا و واقع بین، تعقیب و تامین منافع ملی و امنیت ملی را پذیرفته، لکن در رویکردی اسلامی آن ها را بازتعریف می کند. در این منظر ایدئولوژی اسلامی با منافع و امینت ملی نسبت هم نشینی و هم عرضی ندارند، بلکه مفهوم مقوم و محوری اندیشه امام، اسلام سیاسی است که دیگر مفاهیم در طول آن معنا می یابند. در عرصه سلبی سیاست خارجی و استراتژیک، عقلانیت اسلامی حاکم و تهدیدات داخلی و خارجی، حفظ نظام جمهوری اسلامی را محور امنیت ملی در سیاست خارجی قرار داد و در گام بعدی امنیت جهان اسلام مطرح شد. در عرصه ایجابی سیاست خارجی و دیپلماسی، با تاکید بر مصلحت، منافع ملی جمهوری اسلامی هسته ی اصلی سیاست خارجی قرار گرفت و عناصر دیگری چون دیپلماسی عمومی و ملت گرا، عدم تعهد، جهان اسلام گرایی، حمایت از نهضت های آزدی بخش حول آن تعریف گردید. رویکرد امام گویای حاکمیت ایدئولوژی، کاربست عقلانیت در سیاست خارجی و پیوند آرمان ها و واقعیات است وایران بعد از انقلاب را بازیگری عقلانی در عرصه سیاست بین الملل معرف است.
The Islamic Revolution of 1979 in Iran, led by Imam Khomeini as a religious authority, helped establish a political order whose domestic and foreign policy was based on Islamic ideology. The aim of this study was to investigate Imam Khomeini’s discourse of foreign policy in relation to national interests and security, and Islamic ideology on three levels, namely, ideology, strategy, and diplomacy.
The main point of departure in Imam Khomeini’s ideological approach was his political and social reading of Islam, i.e. “Political Islam”. Other elements and principles of foreign policy were shaped based on this especial approach. On the level of strategy, Islamic rationality, foreign and domestic threats, and the unification of the Islamic republic were the main focus of attention of national security in relation to foreign policy. In this view, the protection of the Islamic Republic was of primary importance. The next issue was the security of the Islamic world and the Muslims. On the level of diplomacy, and following the principle of Islamic pragmatism, the main focus of foreign policy was considered the national interests of the Islamic Republic. The other components of this approach included public and nationalist diplomacy, non-alignment, Islamicist world, and support of liberation movements. Imam Khomeini’s approach to foreign policy, based on the priority of national security and interests of Iran, showed the significance of Islamic rationality in his foreign policy and the integration of ideals and facts. Unlike the common view, following the Islamic Revolution, Iran became a rational actor, that is, a policy based on Islamic rationality, in the arena of international politics.