Abstract:
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش طرح تحقیق آزمایشی با گروه آزمایش و گواه و پیش آزمون و پس آزمون است که هر دو گروه، دو بار مورد اندازه گیری قرار می گیرند. جامعه آماری آن شامل، دانش آموزان پایه پنجم (دختر و پسر) دوره ابتدایی شهرستان ساری ناحیه ١ به تعداد ١٤٣٥ نفر بوده و به دلیل شبه تجربی بودن تحقیق، در سطح اطمینان%95 و خطای اندازه گیری a-5% از بین افراد جامعه آماری تعداد 40 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. از میان ٧٦ کلاس درس پایه پنجم ابتدایی شهرستان ساری ناحیه ١ به صورت تصادفی تعداد ٤ کلاس درس به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس این ٤ کلاس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. به این ترتیب ٢ کلاس به گروه آزمایش و ٢ کلاس به گروه گواه اختصاص یافت و ٢٠ نفر دانش آموز در گروه آزمایش و ٢٠ نفر دانش آموز در گروه گواه به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارگردآوری اطلاعات دفترچه شماره شش آزمون بین المللی تیمز ٢٠١١ میباشد. این آزمون با ٣٠ سوال در سه بعد (بازشناسی دانش با ١٠ سوال، کاربرد دانش با ١٠ سوال، ترکیب دانش با ١٠ سوال) طراحی و تنظیم شده است. از آنجایی که آزمون بین المللی تیمز ٢٠١١ استاندارد شده است لذا روایی صوری و محتوایی آن مورد تایید میباشد و با استفاده از روش باز آزمایی و تحلیل آماری همبستگی پیرسون» پایایی ابزار رقم ٨١ محاسبه شد. نتایج این پژوهش بعد از تجزیه و تحلیل های آماری نشان داد که در سطوح بازشناسی دانش، کاربرد دانش و ترکیب دانش بین دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین تاثیر روش تدریس کاوشگری بر یادگیری پایدار درس علوم تجربی معنادار است.
Machine summary:
Metacognition ٧٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و چهارم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * پيشينه تحقيق - حسن زاده و معتمدي تلاوکي (١٣٨٩) در تحقيقي با عنوان «تأثير روش هاي فعال تدريس مبتني بر رويکرد سازنده گرايي بر بهبود راهبردهاي يادگيري و مطالعه ي دانش آموزان دوره ي متوسطه ي شهرستان ساري» نشان دادند که ؛ دانش و مهارت معلمان در به کارگيري الگوهاي تدريس به طور معناداري بر بهبود راهبردهاي يادگيري و مطالعه ، راهبردهاي شناختي و راهبردهاي فراشناختي دانش آموزان مؤثر است ، همچنين ميزان اين تأثير در بين دانش آموزان دختر و پسر متفاوت نمي باشد اما بهبود راهبردهاي فراشناختي به طور معناداري بيشتر از بهبود راهبردهاي شناختي بوده است .
٧٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و چهارم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * - براساس جداول ٣و٤ و مقايسه ي نتايج آماري حاصل از عملکرد دانش آموزان گروه آزمايش و گروه گواه در متغير ترکيب دانش ، در سطح اطمينان %٩٥ و خطاي اندازه گيري %٥= α و با درجه آزادي ٧٨= df نتيجه ميگيريم که فرضيه صفر H٠ رد و فرضيه تحقيق H١ تاييد مي گردد و اين گونه نتيجه گيري ميشود که : «روش تدريس کاوشگري بر يادگيري پايدار درس علوم تجربي مؤثر است .