Abstract:
پیشوایان معصوم ( ع)، راسخان در علم و عالم و معلّم قرآن میباشند. روایات تفسیری آنان به عنوان یکی از منابع ارزشمند تفسیر قرآن، نزد مفسران در گویاسازی مقاصد آیات، نقش تعیینکنندهای دارد که اگر این روایات وجود نداشت، فهم و تفسیر بسیاری از آنها غیرممکن بود. از اینرو، از دیرباز روایات تفسیری به عنوان یکی از منابع ارزشمند تفسیر قرآن کریم، نزد مفسران تلقی شده است. نگاهی کوتاه به روایات تفسیری آشکار میسازد که آن بزرگواران برای تفسیر آیات و بیان دلالتهای آن، روش-شناسانه و ضابطهمند عمل نموده و به تناسب موضوعات کلامی، فقهی، اخلاقی و غیره از ابزارهای گوناگونی بهره گرفته و روشها و گرایشهای مختلفی را اتخاذ کردهاند. این نوشتار که به شیوه توصیفی و تحلیلی سامان یافته، به تبیین شیوهها و روشهای تفسیری نهمین امام شیعه، امام جواد (علیه السلام ) میپردازد. با تتبع در آرای تفسیری برجامانده از امام (ع)، سه گونه روش تفسیری ملاحظه شده است که شامل تفسیر قرآن به قرآن، قرآن به سنت و تفسیر عقلی و اجتهادی میشود و تفسیر اجتهادی ایشان شامل تفسیر مفردات قرآن کریم، شرح آیات الاحکام، تعیین معنای باطنی و سبب نزول آیات است. از این لحاظ شیوه تفسیری امام جواد (ع) ، روش تفسیری جامع میباشد.
The infallible Imams of Shia (A. S.) are the righteous savants in theology and the teachers of the Quran. Their interpretive Hadiths, as one of valuable sources of Quranic Interpretation for commentators in interpreting the purposes of the verses, have such a determinative role so that if these narratives did not exist, the understanding and the interpretation of Quran seemed to be impossible. Therefore, from long time ago, the interpretive Hadiths or narratives has always been considered by the Quranic interpreters as one of the most valuable sources of interpretation of the Holy Quran. A short look to interpretive Hadiths makes it clear that those Holy Imams have methodologically and systematically interpreted the verses and expressed their implications. They have used a variety of tools and adopted various approaches and trends in accordance with theological, juridical, ethical and other issues and have adopted various approaches and tendencies. This essay is structured in a descriptive-analytical manner and explains the methods and approaches of interpretation of the ninth Imam of Shi'a, Imam Jawad (A. S.) by investigating the interpretive viewpoints and commentaries given by Imam Jawad (A. S.) there can be seen three types of interpretive methodologies that includes interpretation of Quran by the Quran itself, interpretation of Quran by the Hadith and the rational and Ijtihadi interpretation. The Ijtihadi interpretation of Imam (A. S.) in turn includes the interpretation of the words and terminology of the Holy Quran, explanation of the jurisprudential verses, determination of the inner meaning and occasion of revelations of verses. In this regard, the interpretive method of Imam Jawad (A. S.) is a comprehensive interpretive methodology.