Abstract:
هدف این مقاله پیش بینی اضطراب امتحان بر حسب اضطراب جدایی دانش آموزان سال ششم ابتدایی شهرهشتبندی است این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی, به لحاظ ماهیت توصیفی از نوع همبستگی و به لحاظ روش پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان سال ششم ابتدایی شهر هشتبندی میباشد. روش نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای بوده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران ۲۴۲ نفر بود که جهت اطمینان ۲۵۰ نفر در مطالعه وارد شد. به منظور اندازه گیری میزان اضطراب امتحان از مقیاس اضطراب امتحان ساراسون استفاده شد. هم چنین برای سنجش اضطراب جدایی از سیاهه علائم مرضی کودکان (4- CSI) استفاده شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۱۶ و با آزمونهای آماری توصیفی شامل, فراوانی و میانگین و انحراف معیار و آزمونهای آماری استنباطی شامل تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق حکایت از این دارد که اضطراب امتحان بر حسب اضطراب جدایی در نمونه های مورد مطالعه به تفکیک جنسیتی قابل پیش بینی است.
Machine summary:
يافته هاي تحقيق حکايت از اين دارد که اضطراب امتحان بر حسب اضطراب جدايي در نمونه هاي مورد مطالعه به تفکيک جنسيتي قابل پيش بيني است .
با اين تفاصيل هدف اين مقاله پيش بيني اضطراب امتحان بر حسب اضطراب جدايي دانش آموزان سال ششم ابتدايي شهر هشتبندي است پيشينه تجربي تحقيق اميري و کل کيان (١٣٩١)، به بررسي تفاوت ميان ميزان اضطراب جدايي کودکان پيش دبستاني شهر اصفهان با مادران شاغل و خانه دار پرداختند.
مسعودي و همکاران (١٣٩٦)، پژوهشي با عنوان بررسي رابطه ي بين سبک هاي دلبستگي مادران شاغل و غيرشاغل با اختلال اضطراب جدايي کودکان پايه اول ابتدايي انجام دادند.
نتايج تحليل رگرسيون دو طرفه نشان داد که بين ميزان اضطراب جدايي کودکان داراي مادران شاغل و غيرشاغل تفاوت معنادار وجود دارد و اثر اصلي سبک دلبستگي ايمن و اثر اصلي سبک دلبستگي ناايمن دوسوگرا معني دار است .
پژوهش هاي ويرسينگ (٢٠١٢)، نشان مي دهد که اضطراب جدايي در بيشتر موارد مصاحبه با کودک و مصاحبه با والدينش تشخيص داده مي شود در مصاحبه با والدين کودکان مضطرب مي توان اين را فهميد که تعارضات زناشويي مادر و نارضايتي او به عنوان عاملي براي ابتلاي کودکانش به اختلال اضطرابي است .
آزمون t مستقل نشان داد که تفاوت ميان شرايط معنادار نيست : (آزمون يک دامنه ، ٠١=P، ١٢٧=df، ٠٩٨-=t) بحث و نتيجه گيري يافته هاي تحقيق حکايت از اين دارد که اضطراب امتحان بر حسب اضطراب جدايي در نمونه هاي مورد مطالعه به تفکيک جنسيتي قابل پيش بيني است .