Abstract:
هدف این مقاله بررسی اضطراب امتحان در دانش آموزان ابتدایی بر حسب سبک دلبستگی به تفکیک جنسیت است. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی, به لحاظ ماهیت توصیفی از نوع همبستگی و به لحاظ روش پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان سال ششم ابتدایی شهر هشتبندی بود. روش نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای بوده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران ۲۴۲ نفر بود که جهت اطمینان ۲۵۰ نفر در مطالعه وارد شد. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه میزان اضطراب امتحان ساراسون و آزمون اختلال دلبستگی رتدلف (۱۹۹۷) استفاده شد. دادهها با استفاده از نرم افزارSPSS تسخه ۱۶ و با آزمونهای آماری توصیفی فراوانی و میانگین و انحراف معیار و آزمونهای آماری استنباطی شامل همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد اضطراب امتحان بر حسب سبک دلیستگی در نمونه های مورد مطالعه به تفکیک جنسیتی قابل پیش بینی است. بر پایه این یافته پژوهش, در روابط دلیستگی, عامل گرایش نداشتن به اضطراب در کودک. ناشی از نگرشهاء کفایت اجتماعی, شناخت خود و احساس خودکار آمدی در روابط است که از رابطه اولیه مادر-کودک و نخستین تجربه های اجتماعی وی سرچشمه میگیرد.
Machine summary:
نتايج نشان داد اضطراب امتحان بر حسب سبک دلبستگي در نمونه هاي مورد مطالعه به تفکيک جنسيتي قابل پيش بيني است .
بر پايه اين يافته پژوهش ، در روابط دلبستگي، عامل گرايش نداشتن به اضطراب در کودک، ناشي از نگرش ها، کفايت اجتماعي، شناخت خود و احساس خودکار آمدي در روابط است که از رابطه اوليه مادر-کودک و نخستين تجربه هاي اجتماعي وي سرچشمه ميگيرد.
رابطه ي مثبت سبک دلبستگي دوسوگرا با اضطراب امتحان نيز در برخي از پژوهش ها مورد تأييد قرار گرفته است (قهوه چي و همکاران ، ٢٠١٢).
با توجه به اهميت موضوع هدف اين مقاله بررسي اضطراب امتحان در دانش آموزان ابتدايي بر حسب سبک دلبستگي به تفکيک جنسيت است .
کوشکي و همکاران (١٣٨٩)، پژوهشي با عنوان رابطه اضطراب امتحان و ويژگي هاي شخصيتي با انگيزش پيشرفت در دانش آموزان انجام دادند.
همچنين نتايج رگرسيون همزمان نيز بيانگر اين بود که از ميان سبکهاي دلبستگي سبک هاي دلبستگي ايمن و اجعتنابي به شکل معناداري اضطراب امتحان دانش آموزان را پيش بيني مي کنند، استلزام هاي پژوهش حاضر راهگشاي تحقيقات بشر در خصوص بررسي رابطه عوامل مختلف شخصيتي بر اضطراب امتحان دانش آموزان در آينده خواهد بود.
فرضيه تحقيق اضطراب امتحان بر حسب سبک دلبستگي در نمونه هاي مورد مطالعه به تفکيک جنسيتي قابل پيش بيني است .
بحث و نتيجه گيري نتايج نشان داد اضطراب امتحان بر حسب سبک دلبستگي در نمونه هاي مورد مطالعه به تفکيک جنسيتي قابل پيش بيني است .
Keywords: Anxiety Disorder, Attachment Style, Test Anxiety, Elementary Students 125 مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي Online ISSN: 2476-4477 دوره ٣، شماره ٣، پاييز ١٣٩٦ Print ISSN: 2538-2071 صفحات ١٣٦- ١٢٦ www.