Abstract:
میزان موفقیت و اثربخشی سازمان ها در رسیدن به اهدافشان ارتباط مستقیم با عملکرد کارکنانشان دارد. از این رو جایگاه کارکتان و عملکردشان برای سازمان مهم است و در همین راستا ارزشیابی عینی آنها نیز اعتبار زیادی دارد. برای گریز از ارزشیابی ذهنی ضروری است در کنار توجه به معیارهای کاری, اخلاقی و ارزشیابی» عوامل موّثر بر عملکرد نیز مطالعه شوند. در عصر حاضر روند تغییرات و تنوع ابزار مورد استفاده در جریان زندگی» هر روز بیشتر میشود و سرعت این تغییرات و دگرگونی ها به حدی است که بشر در یک قرن گذشته چنین تغییراتی را پیش بینی نمیکرد. رقابت و تجارت جهانی در کشورهای توسعه یافته و در حال رشد فضایی به شدت ناپایدار را ایجاد کرده است و دیگر مدیریت سنتی در هزاره سوم ادامه حیات نخواهد یافت. مدیریت به صورت علمی با رساله ای که فردریک تیلور در سال ۱۹۰۳ میالدی درباره اصول مدیریت علمی نوشت. آغاز گردید ولیکن قدمت مدیریت آموزشی به صورت مستقل با توجه به اصول و روشهای خاص آن بیش از نیم قرن نمی باشد و به عنوان یک دانش نوین سابقه ای طولانی ندارد. در بحث مدیریت آموزشی تغییر استراتژی هاء ساختارها و سیستم ها کافی نیست و باید تفکری که این استراتژی ها و ساختارها را ایجاد میکند تغییر داد. در این مقاله سعی بر این است که با استفاده از نظریات صاحب نظران علم مدیریت. بحث مدیریت آموزشی مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
Machine summary:
(حتي بيشتر از آنها) نياز به مديريت سنجيده و هوشمندانه دارند و بايستي مديران تحصيل کرده و مجرب که از استعداد و توانايي لازم برخوردارند، مسئوليت ادارة اين گونه سازمانها را برعهده داشته باشند تا با استفاده از علم و هنر مديريت ، بويژه مديريت آموزشي، مسائل و مشکلات را کاهش داده و با برنامه ريزي، سازماندهي، هدايت و رهبري و تصميم گيري درست و مناسب ، از بروز آنها تا حد امکان جلوگيري بعمل آورند و نظام تعليم و تربيت را به سوي پيشرفت و تعالي سوق دهند (قرائي مقدم ، ١٣٨٨).
٤) توسعه و بهبود فرايند ياددهي ـ يادگيري: تحت اين وظيفه ، مديران مدارس امکانات و تجهيزات کمک آموزشي مورد نياز معلمان را تهيه ميکنند تا معلمان با استفاده از حواس پنجگانه دانش آموزان حداکثر بهره را از جريان تدريس ببرند، علاوه بر موارد فوق هماهنگي برنامه هاي درسي مدرسه با زمان تعيين شده و کنترل و ارزيابي براساس آن ، رفع نواقص و ايجاد تسهيلات لازم براي آموزش حين خدمت معلمان نيز از جمله وظايف مربوط به فرايند ياددهي ـ يادگيري محسوب ميشود.
٤) «بررسي انطباق عملکرد مديران دبيرستانهاي شاهد شهر تهران با وظايف مديريت آموزشي از ديدگاه دبيران و کارکنان اداري دبيرستان هاي مزبور» عنوان پايان نامه اي است که رثائي در سال ١٣٧٤ انجام داده است .
محاسبات آماري انجام شده با استفاده از آزمون t نشان داده که t محاسبه شده (٤/٩٣) به طور معني داري بزرگتر از tα با درجه آزادي ٢٥ است ؛ بنابراين مي توان با اطمينان ٠/٩٩ نتيجه گرفت که بين ميزان آگاهي مديران از وظيفه برنامه ريزي و موفقيت شغلي آنان همبستگي وجود دارد.