Abstract:
یکی از راه های دستیابی به خلاقیت در آموزش و پرورش؛ بهره گیری از معلمان خلاق و میتکر است. خلاقیت معلمان می تواند کیفیت خدمات آموزشی به دانش آموزان را افزایش دهد. سبکهای رهبری مدیران مدارس, با توجه به رویکردی که به معلمان دارند. در رشد خلاقیت یا کلهش آن موئرند. پژوهش حاضرء به بررسی رابطة سبکهای رهبری مدیران با خلاقیت معلمان در مدارس ابتدایی می پردازد. این پژوهش از نوع همبستگی و کاربردی است. جامعه آماری تحقیق, کلیه معلمان دوره ابتدایی مدارس دخترانه شهرستان شهرکرد هستند که با روش تصادفی از بین آنها ۷٩ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه استانداره سنجش خلاقیت رندسیپ و سبک رهیری تحولی - تبادلی باس بوده و تجزیه و تحلیل داده ها از طریق شاخص های آمار توصیفی و آزمون های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام گرفته است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که سبک رهبری تحولی, بیش از سبک رهبری تبادلی با خلاقیت معلمان در ارتباط است. از بین مولفه های سبک رهبری تحولی, دو مولفه رهبری فرهمند و ملاحظه فردی با هم ۲۹/۵ درصد از واریانس خلاقیت معلمان را تبیین نمودند. همچنین مولفه پاداش مشروط مربوط به سبک رهبری تبادلی تنها ۹/۷ درصد از واریانس خلاقیت معلمان را تبیین نمود. برنامه ریزی دوره های آموزشی مربوط به بهبود مهارت رهبری تحولی جهت دست اندرکاران به ویژه مدیران و معلمان به منظور موفقیت و تعالی مدرسه ضرورتی اجتناب ناپذیر است. رهبری اثربخش, مستلزم به کارگیری هم سبک رهبری تحولی و هم سبک رهبری تبادلی است. بنابراین مدیران مدارس بایستی ضمن به وجود آوردن شرایط و فضای لازم برای انگیزش دروتی و خودکارآمدی معلمان, به مشوقها و پاداشهای بیرونی نیز توجه لازم را داشته باشند.
Machine summary:
ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه استاندارد سنجش خلاقيت رندسيپ و سبک رهبري تحولي - تبادلي باس بوده و تجزيه و تحليل داده ها از طريق شاخص هاي آمار توصيفي و آزمون هاي آماري همبستگي پيرسون و رگرسيون انجام گرفته است .
بنابر زمينه هاي ياد شده ، پژوهش حاضر به بررسي رابطه سبکهاي رهبري تحولي- تبادلي مديران بر خلاقيت معلمان آموزش ابتدايي پرداخته است .
اهداف اصلي تحقيق به شرح زير است : الف ) تعيين رابطه بين رهبري تحولي و رهبري تبادلي با خلاقيت معلمان مدارس پسرانه آموزش ابتدايي شهر شهرکرد.
بين سبک رهبري تحولي مديران و مؤلفه هاي آن با خلاقيت معلمان مدارس ابتدايي رابطه وچود دارد.
روش تحقيق از آنجا که اين پژوهش به بررسي رابطه بين متغيرهاي پيشبين سبکهاي رهبري تبادلي، تحولي و مؤلفه هاي آنها با متغير ملاک، يعني خلاقيت معلمان ، مي پردازد، توصيفي و از نوع همبستگي محسوب مي شود.
191 بحث و نتيجه گيري نتايج فرضيه اول اين پژوهش نشان داد که بين سبک رهبري تحولي مديران با خلاقيت معلمان مدارس ابتدايي، رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
Leadership styles of school principals have an impact on the creativity or diminishing of their attitudes towards teachers.
The present study investigates the relationship between managers' leadership styles and teacher creativity in elementary schools.
The research instrument consisted of two standard questionnaires of Rendissity creativity and transformational-transactional leadership style of bass.
The results of the research indicate that the transformational leadership style is more than the leadership style of exchange with teachers' creativity.