Abstract:
پژوهش حاضرء با هدف بررسی و مقایسه میزان سواد اطلاعاتی و مهارت های فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) دانشجویان دوره کارشناسی تحت آموزش سنتی و آموزش از راه دور انجام شده است. پژوهش, به لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی و به لحاظ جمع آوری داده هاء توصیفی از نوع روش پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری, کلیه دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد شهرستان سنندج به تعداد ۲۴۰۰ نفر است. حجم نمونه ۲۴۰ نفر بود که با ترکیب روش های نمونه گیری طبقه ای و خوشه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته سواد اطلاعاتی بود. پس از تعیین روایی سوال های پرسشنامه, ضریب پایانی پرسش نامه سواد اطلاعاتی ۱٩/ به دست آمد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین» درصد» فراوانی» انحراف معیار) و آمار استنباطی (تی برای دو نمونه مستقل) استفاده شد. نتایج نشان داد بین سواد اطلاعاتی دانشجویان تحت آموزش سنتی با دانشجویان آموزش از راه دور تفاوت معنی داری وجود ندارد.
Machine summary:
(خـان ١٦، ٢٠٠٠) مصـاديق يادگيري الکترونيکي را در يادگيري مبتني بر شبکه ، آموزش مبتني بر اينترنت و يـادگيري پيشـرفته در آمـوزش الکترونيکـي بـر 1 - Learner centered 2 - Distance Education 3 - Flexible Availability 4 Engelbrecht 5 Liaw,m 6 Liu 7 Liaw & pratt 8 - Traditional Education 9 - E- Learning 10 - Blended E-Learning 11 Wu, Cheng, Yen, & Huang, 12 Lopez-Fernandez & Rodriguez –IIIera 13 Jennings et al.
ميانگين ، انحراف معيار سواد اطلاعاتي در گروه هاي آموزش سنتي و آموزش از راه دور (به تصویر صفحه رجوع شود) آماره آزمون t براي مقايسه ميانگين ميزان سواد اطلاعاتي دانشجويان تحت آموزش تحـت آمـوزش بـر خـط ودانشـجويان تحـت آموزش سنتي، در جدول ٤ ارايه شده است .
The relationship between information literacy and critical 1 Wang & Hsu 2 Imamoglu 3 Ong et al 4 Lee et al 5 Pituch & Lee 46 thinking of students in Arak University (Faculty of Humanities).
48 Comparison of Information Literacy and ICT Skills of Undergraduate Students under Traditional Education and Distance Education Zohreh Esmaeili1, Hematollah Moradian2, Bahram Taheri Kia3, Mehri Bagheri Mojahed4 1- Faculty Member of Payame Noor University 2.
The results showed that there is no significant difference between the information literacy of students under traditional education with distance learning students.
Keywords: Learning, e-learning, information literacy, distance education 49