Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر رویکرد فرزند پروری بارکلی بر افزایش هوش هیجانی دانش آموزان صورت گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گرداوری داده ها شبه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مادران دارای فرزند بودند که تعداد ۳۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که تعداد پانزده نفر در گروه کنترل و پانزده نفر در گروه مداخله قرار گرفتند. روش جمعآوری دادهها بر اساس پرسشنامه هوش هیجانی انجام گرفت. پایایی پرسشنامه های بالای ۰/۷۰ بدست آمد. تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدست آمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرم افزار 6۳88 نسخه ۲۳ بود و در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام پذیرفت. نتایج نشان داد شیوه فرزند پروری بر هوش هیجانی دانش آموزان موثر است. بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان اظهار داشت که باید تمهیداتی در نظر گرفت تا والدین از شیوه های فرزند پروری سازنده برای تربیت فرزندان خود استفاده کنند.
Machine summary:
در دهه هاي اخير روان شناسان تاکيد بسياري بر روابط کودک با مراقبينش داشته اند و بر اين باورند که صميميت والدين خطر ابتلاي کودک به اختلالات رواني را کاهش مي دهد؛ و آموزش والدين موجب افزايش شناخت آنان از ماهيت کودکانشان مي گردد و اعتماد به نفس شان را در خصوص 1-Todorović & Mitrović 2- Forster, Grigsby, Bunyan, Unger & Valente 3- Mayer 4- Goleman 5- Bar-on 6- Munsha 7- Huebner, Dwyer & Hauser 8- Ulrichova 9- Ramsy & Russell 10- Barkley’s parent training 11- Fabio and et al 75 نقش فرزندپروري بالا مي رود و نيز به آنها کمک مي کند تا رفتارهاي نامناسب فرزند خود را کنترل کرده و کاهش دهند و در تربيت آنها احساس موفقيت بيشتري داشته باشند.
در نهايت بايد گفت توجه به اهميت هوش هيجاني در دانش آموزان ، ميتوان گفت که اين پژوهش با هدف رشد و تداوم هوش هيجاني در دانش آموزان شکل گرفته است و يکي از روش هاي سودمند براي افزايش آنها تأثير گذار مي باشد، توجه به آموزش شيوه والدگري مي باشد.
مادران مسئوليت سنگين تري در مراقبت از کودکان دارند که باعث بروز مسايلي از قبيل مختل شدن وضعيت خواب ، مشکلات رواني جسماني ، بهم خوردن تعادلات اجتماعي ، مسائل زناشويي، فشار مالي و محدوديت زماني ، براي رسيدگي به مسائل سلامتي مي شود و توجه به اينکه آنان در شيوه فرزند 1: Parent, McKee, Anton, Gonzalez, Jones, Forehand 2: Bertin 3.
Group based parent-training programs for improving emotional and behavioral adjustment in0-3yearold children (Cochrane Review).