Abstract:
خودتنظیمی پیامدهای ارزشمندی در فرایند یادگیری وآموزش وحتی موفقیت در زندگی دارد؛ و خودکارآمدی به مجموعه باورهای دانشآموز در بارة تواناییهای خود در انجام دادن تکلیف اطلاق میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة راهبردهای خودتنظیمی و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دورة راهنمایی شهرستان بوکان میباشد. پژوهش حاضریک بررسی رابطهای است. جامعة آماری شامل تمام دانشآموران شرکت کننده در کلاسهای تابستانی بود که نمونه مد نظر به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انجام شد و ۱۷۰ نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت گروهی به پرسشنامة راهبردهای انگیزشی یادگیری پاسخ دادند. یافتههای حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که راهبردهای خودتنظیمی و خودکارآمدی میتوانند برپیشرفت تحصیلی و یادگیری تاثیر مثبتی داشته باشند و همچنین توانایی پیشبینی پیشرفت تحصیلی را دارند. نتایج نشان داد که خودتنظیمی و خودکارآمدی به عنوان مژلفههای مهم یادگیری میتوانند در پیشرفت تحصیلی تاثیر مثبت بگذارند و می توانند پشرفت تحصیلی را پیشبینی نمایند.
Machine summary:
رابطه راهبردهاي خودتنظيمي و خودکارآمدي با پيشرفت تحصيلي در دانش - آموزان فتاح استوار دانشگاه فرهنگيان پرديس شهيد مدرس سنندج چکيده خودتنظيمي پيامدهاي ارزشمندي در فرايند يادگيري وآموزش وحتي موفقيت در زندگي دارد؛ و خودکارآمدي به مجموعه باورهاي دانش آموز در بارة تواناييهاي خود در انجام دادن تکليف اطلاق ميشود.
يافته هاي حاصل از اين پژوهش حاکي از آن است که راهبردهاي خودتنظيمي و خودکارآمدي ميتوانند برپيشرفت تحصيلي و يادگيري تأثير مثبتي داشته باشند و همچنين توانايي پيش بيني پيشرفت تحصيلي را دارند.
در گذشته ، در مورد عوامل مرتبط با يادگيري خودتظيمي و عوامل مؤثر بر آن پژوهش هاي مختلفي انجام شده است که مهم ترين آنها عبارتست از باورهاي خودکارآمدي (پنتريچ ، ١٩٩٩ با پنتريچ و دي گروت ، ١٩٩٠ وپنتريچ وگارسيا، ١٩٩١)، باورهاي ارزش تکليف (اکلز و ويگفلد، ٢٠٠٢ و پنتريچ ، ١٩٩٩) باورهاي انگيزشي و خلاقيت (نکويي، ١٣٧٨) و پيشرفت با کمک طلب (قدم پور و سرمد، ١٣٨٢).
يافته هاي کجباف و همکاران (١٣٨٢) نشان داد که راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي با پيشرفت تحصيلي رابطه دارد و مؤلفه - هاي خودتنظيمي، خودکارآمدي و اظطراب امتحان توانايي پيش بيني پيشرفت تحصيلي را دارند.
همچنين نتايج پژوهش هاي عابدي و سبحاني نژاد (١٣٨٥)؛ البرزي و سيف (١٣٨١)؛ نشان مي دهد که راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي با پيشرفت تحصيلي رابطه دارد.
The results of this research shown that strategies of self-regulation and self-efficacy able to positive effect upon learning and academic achievement and also able to predict.