Abstract:
هدف اصلی از پژوهش حاضرء بررسی رابطه سبک های مدیریتی مدارس در ایجاد روحیه تشاط و عملکرد شغلی معلمان ابتدایی شهرستان گلوگاه در سال تحصیلی ۶- ۹۵ میباشد. این تحقیق ازحیث هدف کاربردی و از حیث روش گردآوری داده ها ازنوع تحقیقات همبستگی است. جامعه آماری شامل ۱۶۰ نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهرستان گلوگاه می باشد که بر اساس جدول گرجسی و مورگان تعداد ۱۰۰ نفر از معلمان با روش تمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب خواهند شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد بین سبک های مدیریتی با ایجاد روحیه نشاط و عملکرد شغلی معلمان ابتدایی در شهرستان گلوگاه رابطه وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که عملکرد شغلی معلمان مرد و زن معلمان در بین معلمان ابتدایی در شهرستان گلوگاه متفاوت است.
Machine summary:
لذا با توجه به مباحث ذکر شده در پژوهش حاضر به دنبال پاسخگويي به اين سئوال هستيم که آيا سبک هاي مديريتي مدارس در ايجاد روحيه نشاط وعملکرد شغلي معلمان ابتدايي شهرستان گلوگاه در سال تحصيلي ٩٦- ٩٥ رابطه دارد؟ مفاهيم و نظرات : مديريت ، فرآيند به کارگيري موثر و کارآمد منابع انساني، ارزشي، مالي و تکنولوژي دربرنامه ريزي، سازمان دهي، بسيج امکانـات ، هدايت ، ايجاد انگيزه ، تقويت ارتباطات و روابط انساني، بودجه بندي، هماهنگي، ارزشيابي، کنترل و ساير اصـول مـديريت ، بـراي دستيابي اهداف به سازماني است ومدير کسي است که مسئوليت عملکرد يک يا چند نفر در سازمان را بر عهده دارد (رضـائيان ، ١٣٩٠).
فرضيات تحقيق : فرضيه اصلي بين سبک هاي مديريتي مدارس با ايجاد روحيه نشاط وعملکرد شغلي معلمان ابتدايي شهرستان گلوگاه رابطه وجود دارد.
1 Chang & Huang 2 Liao & et al 3 Al-bahussin & El-garaihy 115 تجزيه تحليل داده ها و آزمون فرضيات فرضيه اول : بين سبک هاي مديريتي با ايجادروحيه نشاط معلمان ابتدايي شهرستان گلوگاه رابطه وجود دارد.
جدول ١: ضرايب همبستگي چند گانه ، ضريب تعيين ، ضريب تعديل يافته و خطاي معيار برآورد (به تصویر صفحه رجوع شود) فرضيه دوم : بين سبک هاي مديريتي با عملکرد شغلي معلمان ابتدايي شهرستان گلوگاه رابطه وجود دارد.
Master of Educational Management, Islamic Azad University, Gorgan Branch, Iran Abstract The main purpose of this study is to investigate the relationship between school management styles in creating vitality and the performance of primary school teachers in the city of Golghah in the academic year 1995-96.