Abstract:
ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ شبکههای اجتماعی ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻬﻤﯽ ﺩﺭ ﺍﺛﺮﮔﺬﺍﺭﯼ ﺑﺮ ﺍﻓﮑﺎﺭ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻭ جهتدهی ﺑﻪ فرهنگهای ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣـﺤﺴــﻮﺏ میشوند. با وجود بحرانهای محیطزیستی فراوان در اقصی نقاط جهان، مسائل محیطزیستی بیش از آنچه جنبه فنی داشته باشند، از محتوایی اجتماعی - فرهنگی برخوردارند بنابراین، هدف نهایی حفاظت محیطزیست در رابطه با محیط اجتماعی، توسعه و افزایش آگاهیهای محیطزیستی در سطح جامعه و نیز تقویت فرهنگ محیطزیستی در سطوح مختلف اجرایی میباشد. بر این اساس هدف اصلی پژوهش، بررسی نقش شبکه اجتماعی تلگرام در فرهنگسازی ارزشها و باروهای محیطزیستی است که به صورت پیمایشی و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی در 3 منطقه از مناطق 19 گانه آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شد. از بین سه منطقه، 340 معلم برای حجم نمونه آماری برگزیده شدند. در این پژوهش از روش پرسشنامه اینترنتی استفاده شد که افراد با استفاده از محتوای ارائهشده در آموزشهای محیطزیستی مورد سنجش قرار گرفتند. برای به دست آوردن یافتههای پژوهش از آزمون تااولندال، کای اسکوئر و مدل رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین میزان استفاده و واقعی تلقی- کردن محتوا در تلگرام، رابطه معکوس و بین میزان مشارکت و فعالیت معلمان در استفاده از تلگرام و فرهنگ محیطزیستی معلمان رابطه معنادار مثبتی وجود دارد؛ یعنی هر چه میزان استفاده افزایش پیدا کند از برجستگی فرهنگی محیطزیست آنها کاسته میشود. همچنین یافتهها بر این واقعیت دلالت دارد که معلمان متناسب با نوع نیازهای فرهنگی خود از تلگرام استفاده میکنند.
Social networking today is an important factor in influencing public opinion and directing social cultures. Despite the many environmental crises around the world, environmental issues have more socio-cultural content than technical terms. There-fore, the ultimate goal of environmental protection in relation to the social environment is the development and increase of envi-ronmental awareness at the community level and the strengthen-ing of the environmental culture at various levels of implemen-tation. Accordingly, the main objective of the research is to investigate the role of the social network of telegrams in the culture of environmental values and rocks that were selected through random sampling from the 19 areas of education in Tehran. Three of the 340 teachers were selected for statistical sample size. In this research, an Internet questionnaire was used which individuals were assessed using the content provided in environmental education. To obtain the research findings, Tavlandand, Chi-square and multivariate regression models were used. The results of the research show that there is a re-verse relationship between the amount of use and the actual perception of the content in the telegram, and there is a signifi-cant positive relationship between the amount of participation and activity of teachers in the use of telegrams and the environ-ment of teachers. That is, the more use is increased the cultural prominence of their environment decreases. The findings also point to the fact that teachers use the telegram to fit their cultur-al needs.