Abstract:
هدف کلی تحقیق حاضر بررسی شیوه های ارتباطات انسانی در بهبود عملکرد آموزشگران ترویجی از دیدگاه سربازان سازندگی وزارت جهاد کشاورزی بود. جامعه آماری تحقیق 222 نفر از سربازان سازندگی این وزارتخانه بودند که به طریق سرشماری و با ابزار پرسشنامه مورد مطالعه قرار گرفتند. تحقیق حاضر به لحاظ ماهیت، کمی و به لحاظ هدف، کاربردی بود و به روش توصیفی انجام شد. یافته ها نشان داد که بین متغیرهای ارتباطات شنیداری و شفاهی (کلامی)، ارتباطات غیرشفاهی (غیرکلامی)، ارتباطات نوشتاری، مدل های ارتباطی، میزان آشنایی با فرایند ارتباطات و میزان اهمیت فرایند ارتباطات و متغیر عملکرد آموزشگران ترویجی رابطه مثبت و معنیدار در سطح 99 درصد وجود دارد؛ و همچنین، نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیون نشان داد که حدود 41 درصد از واریانس متغیر وابسته بهبود عملکرد آموزشگران ترویجی توسط متغیرهای ارتباطات شنیداری و شفاهی و ارتباطات غیرشفاهی تبیین می شود.
This study aimed at examining the human communication techniques to improve the performance of extension educators from viewpoint of construction soldiers of Jihad for Agriculture Ministry of Iran. It was a quantitative study in nature, an applied research in terms of purpose and a descriptive study in terms of methodology. Statistical population included 222 individuals of the concerned soldiers and the data was collected by a survey approach through questionnaire. The results showed significantly positive relations of audio and verbal communication, nonverbal communication, writing communication, models of communication, informing with communication process and importance of communication process (P=99%) with the performance of extension educators. Also, the results of regression analysis showed that about 41 percent of the variance in the perception of respondents about the improved performance of extension educators was explained by the audio and verbal communication and nonverbal communication.
Machine summary:
يافته ها نشان داد که بين متغيرهـاي ارتباطـات شـنيداري و شـفاهي (کلامـي )، ارتباطـات غيرشـفاهي (غيرکلامي )، ارتباطات نوشتاري ، مدل هاي ارتباطي ، ميزان آشنايي با فرايند ارتباطات و ميـزان اهميـت فرايند ارتباطات و متغير بهبود عملکرد آموزشـگران ترويجـي رابطـه مثبـت و معنـيدار در سـطح ۹۹ درصد وجود دارد؛ و همچنين ، نتايج تجزيه و تحليـل رگرسـيون نشـان داد کـه حـدود ۴۱ درصـد از واريانس متغير وابسته بهبود عملکرد آموزشگران ترويجـي توسـط متغيرهـاي ارتباطـات شـنيداري و شفاهي و ارتباطات غيرشفاهي تبيين مي شود.
همچنين ، هدف از انجام آموزش هـاي تخصصـي ويـژه سربازان سازندگي پس از طي دوره نظام وظيفه و پيش از آغـاز بـه کـار در مراکـز جهـاد کشاورزي انطباق دقيق تر فرد با ويژگي هاي شغلي و هماهنگي وي بـا نيازهـاي سـازماني است (ابراهيم نژاد مغانلو و همکاران ، ۱۳۹۳).
در اين راستا، اهداف اختصاصي زير تدوين شده است : o بررسي بهبود عملکرد آموزشگران ترويجي ؛ o بررسي ويژگي هاي فردي سربازان سازندگي وزارت جهاد کشاورزي ؛ o بررسي شيوه هاي ارتباطات شنيداري و شفاهي ، شـيوه هـاي ارتباطـات غيرشـفاهي ، شيوه هاي ارتباطـات نوشـتاري و مـدل هـاي مختلـف ارتبـاطي در بهبـود عملکـرد آموزشگران ترويجي ؛ و o اولويت بندي موانع ارتباطي در کاهش عملکرد آموزشگران ترويجي .
(رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج جدول ۸ نشان مي دهد کـه متغيرهـاي ارتباطـات شـنيداري و شـفاهي ، ارتباطـات غيرشفاهي ، ارتباطات نوشتاري ، مدل هاي ارتباطي ، ميزان آشنايي با فرايند ارتباطات و ميـزان اهميت فرايند ارتباطات با متغير بهبود عملکرد آموزشگران ترويجي رابطة مثبـت و معنـيدار در سطح ۹۹ درصد دارند.