Abstract:
هدف: بررسی نقش سازماندهی دانش به عنوان یک حوزه مطالعاتی در جامعه و رابطه آن با ساختارهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حاکم بر جامعه است. در پژوهش حاضر از نظریه حوزه عمومی هابرماس یکی از نظریههای مطرح علوم اجتماعی استفاده شده است تا مشخص گردد که سازماندهی اسناد و مدارک تابعی از ساختارهای اجتماعی هستند، از آن تاثیر میگیرند و خود نیز میتواند بر ساختارهای ساماندهی اجتماعی تاثیرگزار باشند. روش: پژوهش از نوع کتابخانهای و روش انجام آن تحلیل کیفی است. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد سازماندهی دانش یک فعالیت اجتماعی است که از طریق انتخاب، دسترسی و ساماندهی اسناد و مدارک حوزههای مختلف در پی ایجاد فضایی از آثار مکتوب است تا در آن گفتگو و تبادل ایده شکل گرفته تا نوعی اجماع عقیده عقلانی یا خرد جمعی شکل گیرد که در آن همه ادعاها از حوزههای مختلف از طریق گفتمان عقلانی مورد نقد، قبول و یا رد قرار بگیرد. سازماندهی دانش میتواند در عینیت یافتن و بازنمون حوزه عمومی نقش داشته باشد. سازماندهی دانش متاثر ازساختارهای ساماندهندهی جامعه و حوزه عمومی است و خود نیز میتواند بر آن تاثیرگزار باشد. نتیجه گیری: پژوهش حاضر جزو اولین مقالههایی است که سازماندهی دانش را از بعد اجتماعی و بر اساس یک نظریه اجتماعی بررسی نموده است. این پژوهش میتواند گام نخستی برای معرفی سازماندهی به عنوان یک حوزه مطالعاتی مستقل که دارای بنیادهای نظری خاص خود است، درنظر گرفته شود.
Machine summary:
درنتیجه اطلاعات ، دانش ، تجارب و نمادهای حوزه های مختلف شامل حوزه اجتماعی، خانوادگی و دولت را به هم متصل میکند بنابراین میتوان نتیجه گرفت که سازماندهی اجتماعی و سیاسی میتواند در این حوزه شکل گیرد و در حقیقت حوزه عمومی نقش سازمان دهنده فعالیت های مختلف حوزه های متفاوت را برعهده دارد.
برخی از فعالیت های سازماندهی دانش که در علم اطلاعات و دانش شناسی انجام میشود مانند طرح های رده بندی از ساختارهای اجتماعی تاثیر میگیرند و در عینیت دادن به گفتمان عمومی جامعه موثر هستند.
نتایج بررسی سازماندهی دانش بر اساس نظریه حوزه عمومی هابرماس نشان داد که : اولا بررسی سازماندهی از دیدگاه علوم دیگر از جمله علوم اجتماعی و استفاده از نظریه های مطرح در آن میتواند پژوهش های سازماندهی را تحت تاثیر قرار دهد و به آن عمق ببخشد و نشان دهد که سازماندهی یک فعالیت صرفا فنی و عملی که در حال حاضر در علم اطلاعات و دانش شناسی مطرح است ، نبوده بلکه میتواند به عنوان یک فعالیت فرهنگی و اجتماعی-انسانی درنظر گرفته شود.
دوم اینکه ، سازماندهی دانش به دلیل ارتباط با منابع دانش که حوزه های مختلف جهان زندگی افراد از جمله سیاست ، اقتصاد، زندگی خصوصی و فرهنگی را تشکیل میدهند، در عینیت یافتن این ساختارهای اجتماعی و در نتیجه بازنمون حوزه عمومی کمک کند.
از حوزه عمومی یعنی ساختارهای اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی یک جامعه تاثیر میگیرد و خود نیز میتواند بر این حوزه ها تاثیرگزار باشد چهارم اینکه ، سازماندهی میتواند با ثبت طبقه بندی اسناد و مدارک موجود در طول زمان ، سیر تاریخی یک جامعه را نیز بازنمایی نماید.