Abstract:
ﻫﺪف: ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﮐﺎرﮐﺮدﻫﺎی اﺟﺮاﯾﯽ و ﻫﻮش ﻫﯿﺠـﺎﻧﯽ در داﻧـﺶ آﻣـﻮزان ﭘﺴـﺮ ﻧﺎﺑﯿﻨـﺎ و ﺑﯿﻨـﺎ ﻣﻘﻄـﻊ راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﺷﻬﺮ ﺧﺮمآﺑﺎد ﺑﻮد. روش: روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿـﺮ زﻣﯿﻨـﻪ ﯾـﺎﺑﯽ از ﻧـﻮع ﻋﻠـﯽ ﻣﻘﺎﯾﺴـﻪ ای اﺳـﺖ. ﺟﺎﻣﻌـﻪ اﯾـﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ ﻋﺒـﺎرت اﺳـﺖ از ﺗﻤـﺎﻣﯽ داﻧﺶآﻣﻮزان ﭘﺴﺮ ﺑﯿﻨﺎ و ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ ﺷﻬﺮ ﺧـﺮم آﺑـﺎد ﮐـﻪ در ﺳـﺎل ﺗﺤﺼـﯿﻠﯽ 93-94 در ﻣﻘﻄـﻊ راﻫﻨﻤـﺎﯾﯽ ﻣﺸـﻐﻮل ﺑـﻪ ﺗﺤﺼـﯿﻞ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺗﻌﺪاد 30 داﻧﺶآﻣﻮز ﭘﺴﺮ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده و 30 داﻧﺶآﻣﻮز ﭘﺴﺮ ﺑﯿﻨﺎ ﺑـﻪ روش ﺧﻮﺷـﻪ ای ﺑﻪﻋﻨﻮان ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺟﺎﯾﯽ داده ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﺳﻨﺠﺶ ﮐﺎرﮐﺮدﻫﺎی اﺟﺮاﯾﯽ آزﻣﻮن ﻋﺼﺐﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﮐـﻮﻟﯿﺞ و ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﺳﻨﺠﺶ ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ از ﻣﻘﯿﺎس ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﺷـﺎت اﺳـﺘﻔﺎده ﺷـﺪ. ﺑـﻪ ﻣﻨﻈـﻮر ﺗﺠﺰﯾـﻪ و ﺗﺤﻠﯿـﻞ داده ﻫـﺎی ﭘﮋوﻫﺶ از آزﻣﻮنT ﻣﺴﺘﻘﻞ (آزﻣﻮن دو داﻣﻨﻪ) اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ.
ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﻓﺮﺿﯿﺎت ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﮐﺎرﮐﺮدﻫﺎی اﺟﺮاﯾﯽ (ﺑـﻪ ﺟـﺰء ﻣﺆﻟﻔـﻪ ﺳـﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ) و ﻫـﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ در داﻧﺶآﻣﻮزان ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ و ﺑﯿﻨﺎ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد، ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻌﻨﯽ ﮐﻪ داﻧـﺶ آﻣـﻮزان ﻧﺎﺑﯿﻨـﺎ از ﻫﻤﺘﺎﯾـﺎن ﺑﯿﻨـﺎی ﺧﻮد در ﺳﻄﺢ ﭘﺎﯾﯿﻦﺗﺮی ﻋﻤﻞ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ (0/05>P).
ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: از ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﯽﺗﻮان ﭼﻨﯿﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓـﺖ ﮐـﻪ ﻋﺎرﺿـﻪ ﺑﯿﻨـﺎﯾﯽ ﻣﻤﮑـﻦ اﺳـﺖ ﺑﺴـﯿﺎری از ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪیﻫﺎی ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﭼﻮن: ﮐﺎرﮐﺮدﻫﺎی اﺟﺮاﯾﯽ و ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ را دﭼﺎر ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﮐﻨﺪ.
Purpose: The present study compared to executive function and emotional intelligence in blind and sighted middle school students in Khorram Abad conducted 's.
Method: The method is based on comparison of survey research. The study sample consisted of all students blind to size (30) were due to population size، low conducting a sample survey، students also see the cluster sampling، a total of 30 patients in the study areas 1 and 3، where were given. In order to assess executive functions (planning - decision-making، organization، response inhibition) Coolidge and neurological tests to assess emotional intelligence، emotional intelligence scale was shot. Neurological examination by parents of blind and visually impaired and sighted students Mqyash EI shot itself will run. In this study statistical methods used independent T-test (two-tailed test) and Kolmogorov - Smirnov test was . Results: The results of this research showed that the performance of the functions of the components of emotional intelligence between blind and sighted students، there was no significant difference (P>0/05). Conclusions: Given the importance of psychological variables such as: executive function and emotional intelligence in the development of blind people in the absence of visual deprivation، recommended identify any of these abilities in the blind training in the management and utilization of the abilities of blind people be taken.
Machine summary:
مقايسه کارکردهاي اجرايي و هوش هيجاني در دانش آموزان پسر نابينا و بينا مقطع راهنمايي شهر خرم آباد Comparison of Executive Functions and Emotional Intelligence in Male students who are Blind and Visually Impaired Middle school Khorramabad تورج حسنيراد١*، عسگر چوبداري ٢، با»ر حسنوند٣ و حافظ پادروند٤ دريافت مقاله : ١٣٩٤/١٠/٠٢ پذيرش مقاله : ١٣٩٥/٠٣/٠٩ چکيده هدف : هدف از پژوهش حاضر مقايسه کارکردهاي اجرايي و هوش هيج/اني در دان/ش آم/وزان پس/ر نابين/ا و بين/ا مقط/ع راهنمايي شهر خرم آباد بود.
يافته ها: نتايج حاصل از فرضيات پژوهش نشان دادند که بين کارکردهاي اجرايي (ب/ه ج/زء مؤلف/ه س/ازماندهي) و ه/وش هيجاني در دانش آموزان نابينا و بينا تفاوت معناداري وجود دارد، بدين معني که دان/ش آم/وزان نابين/ا از همتاي/ان بين/اي خود در سطح پايين تري عمل ميکنند (٠٠٥>P).
با توجه به اهميت کارکردهاي اجرايي و هوش هيجاني در نابينايان که از يک سو محدود بودن گستره و تنوع تجربياتشان که رشد شناختي آنان را تحت تأثير قرار مي دهد و از سويي ديگر مشکلاتي که آنها در ارتباط با سازگاري فردي و اجتماعي خود تجربه مينمايند و همچنين با در نظر گرفتن اين نکته که تاکنون در مورد کارکردهاي اجرايي و هوش هيجاني گروه هاي اقليت جامعه همچون نابينايان پژوهش هاي اندکي صورت گرفته و يا مطالعات در اين زمينه داراي نتايج ضدونقيض ميباشند، لذا هدف از پژوهش حاضر مقايسه کارکردهاي اجرايي و هوش هيجاني در دانش آموزان پسر نابينا و بينا مقطع راهنمايي شهر خرم آباد است .