Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین انگیزش تحصیلی و اهداف پیشرفت اجتماعی با تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان سال دوم متوسطه با روش همبستگی انجام شد.نمونه ی پژوهش 275 (دانش آموز پسر و دختر) بود که به شیوه ی نمونه گیری طبقه ای تصادفی، از دبیرستان های دوره ی متوسطه ی شهرستان مریوان انتخاب شدند و به سه پرسشنامه ی ادراکات انگیزیش تحصیلی، اهداف پیشرفت اجتماعی و تعلل ورزی تحصیلی پاسخ دادند.جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آماری رگرسیون گام به گام و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که از بین مولفه های انگیزش تحصیلی مولفه ی تکلیف، رقابت، کسب پیوستگی وعلاقه اجتماعی و مولفه های اهداف پیشرفت اجتماعی (تبحر، عملکرد گرایی، عملکرد گریزی) می تواند تعلل ورزی تحصیلی را پیش بینی کند و یا روی آن تاثیر بگذارد. همچنین نتایج معادلات ساختاری نشان داد که انگیرش تحصیلی و اهداف پیشرفت اجتماعی می توانند تعلل ورزی تحصیلی را پیش بینی کنند و همچنین اهداف پیشرفت تحصیلی با انگیزش تحصیلی رابطه ی مستقیم و معناداری دارد. نتایج این پژوهش برای اداره آموزش و پرورش و همچنین مراکز آموزش عالی بویژه برای دبیران و معلمان قابل استفاده می باشد تا جهت رفع تعلل ورزی و ناکار آمدی تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان و افزایش انگیزش تحصیلی در میان آنها گامی بردارند.
This study aimed to determine the relationship between motivation and objectives of social development with academic procrastination. The subjects، 275 (boys and girls) in the city of Marivan were selected. The instruments in this study were academic motivation، social development and academic procrastination questionnaires. For data analysis، stepwise regression and structural equation model was used. The results of stepwise regression showed that among the components of academic motivation of task components، competition، business social cohesion cookies and components of social progress goals (mastery، performance-oriented، performance avoidance) can predict academic procrastination. The results of structural equation modeling showed that the motivational education and social development goals can predict academic procrastination. The results of this research can be used to overcome procrastination and academic failure among students and increase student motivation.
Machine summary:
آیا میتوان از روی انگیزش تحصیلی و اهداف پیشرفت اجتماعی، تعللورزی تحصیلی دانشآموزان را پیش بینی کرد؟ به تصویر صفحه مراجعه شودشکل 1: مدل اولیه پژوهش روش پژوهش این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش اجرا توصیفی- پیمایشی و به دلیل استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری 1 از نوع همبستگی علی است.
این مقیاس از 43 سوال پنج گزینه ای بر اساس مقیاس لیکرت (با نمره دهی یک تا پنج از کاملا مخافم تا کاملا موافقم) تهیه شده و دارای هشت مولفه کلی در زمینههای انگیزه علاقه به تکلیف (انتخاب تکلیف در شرایط آزدانه و انگیزه دانشجو در انجام تکالیف درسی با چهار گویه)، کوشش (تلاش زیاد، بویژه روی مواد درسی دشوار، شامل هفت گویه)، رقابت جویی (مقایسه عملکرد تحصیلی خود با سایر دانشجویان و جلو افتادن از انها، به تعداد شش گویه)، قدرت اجتماعی (انگیزه دانشجو برای سرپرستی و رهبر گروه بودن، با شش گویه)، کسب پیوستگی (انجام کارهای گروهی در زمینه تحصیلی، با سه گویه)، علاقه اجتماعی (انگیزه دانشجو برای کمک و توجه به پیشرفت تحصیلی دیگران، شامل پنج گویه)، کسب ستایش (انگیزه برای جلب نظر و تشویق دیگران در امر تحصیل، با پنج گویه) و Structural Equation Modeling Ryan نمونه بودن (انگیزه دانشجو برای قدردانی و دریافت پاداش در امر تحصیل، به تعداد هفت گویه) میباشد.
این ضرایب نشان دهنده پیشبینی بالای متغیرهای انگیزش تحصیلی و اهداف پیشرفت اجتماعی در پیشبینی تعللورزی دانشآموزان میباشد.