Abstract:
هدف از انجام این تحقیق، پیش بینی جو اخلاقی بر اساس منتخبی از ویژگی های جمعت شناختی کشتی گیران بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری تحقیق کلیه کشتی گیران باشگاههای کشتی استان گلستان در سال 1392 با حداقل چهار سال سابقه بودند (190 نفر). که بر اساس جدول مورگان ، 125 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامه جو اخلاقی ویکتور وکالن (1988) استفاده شد. اطلاعات جمعآوری شده، ابتدا با آمار توصیفی مربوط به اطلاعات جمعیت-شناختی پاسخدهندگان (افراد نمونه) و همچنین، وضعیت متغیرهای تحقیق با بکارگیری جداول به نمایش گذاشته شده و در ادامه برای بررسی فرضیههای تحقیق و نتیجهگیری از روشهای آماری آزمون کولموگروف-اسمیرنف جهت بررسی نرمال بودن دادهها، آزمونهای تی استیودنت تک نمونهای، همبستگی و رگرسیون استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان داد که میزان جو اخلاقی و تمام حیطه های آن در جامعه مورد بررسی بیش از حد متوسط است. جو اخلاقی نوعدوستی و جو اخلاقی قانونی توسط متغیرجمعیت شناسی سن قابل پیش بینی است. جو اخلاقی حقوقی توسط متغیر جمعیت شناسی تحصیلات قابل پیش بینی است. جو اخلاقی مستقل توسط متغیر جمعیت شناسی عضویت در تیم ملی قابل قابل پیش بینی است
Machine summary:
یکی از عوامل مهم در شکلگیری ارتباطات درون سازمانی و شرایط کارکنان و ورزشکاران جو اخلاقی 5 است که تأثیر قابل - Hoy & Miksel Okpara & John Victor & Cullen - Tsai & Hung - Ethical Climate ملاحظهای در بهره وری سازمانی دارد (السی وآلپکان 1 ، 2009).
شاکرینیا، اخلاق سازمانی را در دو سطح قرار داده است، اخلاق حرفهای (مسئولیتهای اخلاقی سازمان) و اخلاق شغلی (وظایف افراد در سازمان) و با توجه به تعامل موجود بین این دو اخلاق، نهایتا رفتارهای اخلاقی به صورت جو اخلاقی در سازمان نمود عینی پیدا میکند؛ بر همین اساس اعتقاد بسیاری از محققین بر این است که پیاده کردن رفتارهای اخلاقی در یک سازمان در قدم اول به میزان ارجگذاری به ارزشهای اخلاقی توسط سیاستهای کلی و اقدامات مدیریت در آن سازمان بستگی دارد (شاکرینیا، 1391).
نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن برای متغیرها به تصویر صفحه مراجعه شود با توجه به مقدار آماره آزمون Fو سطح معناداری مربوطه، نتیجه میشود که رگرسیون معنادار است.
نتایج تحلیل رگرسیون تک متغیره متغیرجمعیت شناسی سن و جو اخلاقی نوعدوستی گویه Β Β آماره آزمون t سطح معناداری R R2 آزمون معناداری رگرسیون (استاندارد شده) آماره به تصویر صفحه مراجعه شود با توجه به مقدار آماره آزمون Fو سطح معناداری مربوطه، نتیجه میشود که رگرسیون معنادار است.
نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره متغیرهای جمعیت شناسی و جو اخلاقی قانونی به تصویر صفحه مراجعه شود با توجه به مقدار آماره آزمون Fو سطح معناداری مربوطه، نتیجه میشود که رگرسیون معنادار است.