Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی و پایایی سیاهه رواندرمانی مثبت و رابطه مولفههای آن با شکوفایی و نگرشهای ناکارآمد است. روش پژوهش، از نوع اعتباریابی و همبستگی است. بدینمنظور نمونهای به حجم 1416 دانشجو انتخاب شد. جامعه آماری شامل همه دانشجویان دانشگاههای شهر مشهد و نیشابور در سال 96 بود. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بود. پرسشنامههای رواندرمانی مثبت، شکوفایی و نگرشهای ناکارآمد توسط شرکتکنندگان تکمیل شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه، از روش آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی آن، از روایی محتوایی و روایی سازه تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که همبستگی رواندرمانی مثبت با زیرمقیاسهای شکوفایی معنیدار و مثبت است. زیرمقیاسهای نگرشهای ناکارآمد همبستگی منفی داشتند. محاسبه همسانی درونی برای رواندرمانی مثبت نیز در پژوهش حاضر آلفای 85 /0 را بهدست داد. براساس نتایج این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که فرم 21 گویهای سیاهه رواندرمانی مثبت در دانشجویان ایرانی، از روایی و پایایی کافی برخوردار است.
Aim of the present study was to examine the validity and reliability of positive psychotherapy questionnaire
(PPTQ) and the relationship of its components with flourishing and dysfunctional attitudes. To do so, a
group of 1416 students were selected. Population of the study included all students of the universities of
Mashhad city, khorasan Province, in the academic year 2017. These subjects were selected through
multistage cluster sampling method. Participants filled the questionnaires of PPTQ, FQ and DAS-24. Alpha
Cronbach and confirmatory factor analysis were used for determining the reliability and validity of the
questionnaire respectively. Findings demonstrated that PPTQ and flourishing questionnaire subscales were
positively correlated. Internal consistency of PPTQ was 0.85. Therefore, based on the results of the study, it
can be concluded that 21-item PPTQ can be reliable and valid enough in Iranian students.