Abstract:
مقدمه: زمینه و هدف: اختلال نقص توجه_ بیش فعالی یکی از مهمترین اختلالات دوران کودکی است. پژوهش حاضر نیز با هدف اثربخشی توانبخشی نوروسایکولوژیکی بر بهبود کارکرد شناختی توجه در افراد مبتلا به اختلال نقص توجه ـ بیش فعالی انجام شده است.روش: طرح پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی با دو گروه آزمودنی است. بدین صورت که یک گروه 15 نفره شامل افراد مبتلا به اختلال نقص توجه_ بیش فعالی و 15 نفر در گروه کنترل بود.ند یعنی افرادی که مبتلا به اختلال فوق هستند اما مداخله ای برای آنها صورت نگرفت. ابزار پژوهش شامل برنامه کامپیوتری توانبخشی نوروسایکولوژیکی و آزمون عملکرد پیوسته بود. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 و با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد.یافته ها: تحلیل دادهها نشان داد که بین میانگین نمرههای پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود داشت p<0.01 به نحوی که توانبخشی نوروسایکولوژیکی باعث بهبود توجه مستمر در افراد مبتلا به اختلال نقص توجه_ بیش فعالی شده است. نتیجهگیری: با توجه به تاثیرات مثبت این روش بر توجه افراد مبتلا به اختلال نقص توجه_ بیش فعالی، این مطالعه نشان داد که توانبخشی نوروسایکولوژیکی میتواند به عنوان یک روش موثر برای دستیابی به عملکرد بهینه در افرادی که اختلال نقص توجه_ بیش فعالی دارند میتواند مورد استفاده قرار بگیرد.
Background: Attention deficit hyperactivity disorder is one of the
most common disorders in childhood. This study also aims to
examine the effect of neuropsychological rehabilitation on
cognitive function due to the attention deficit hyperactivity
disorder. Materials and Methods: This study is a quasiexperimental
design with the two groups: A group of 15
participants with attention deficit hyperactivity disorder and a
control group with disorders without receiving any intervention.
Instruments included neuropsychological rehabilitation program
and the Continuous Performance Test. The SPSS version 19 was
run to analyze the data applying MANCOVA.Results: Results of
data analysis showed a significant difference between the mean
scores of the pre-test and post-test experimental and control
groups (p <0/01), so the neuropsychological rehabilitation might
improve sustained attention deficit disorder in patients with
hyperactivity.Conclusion: Considering the positive effect of this
method due to the attention deficit hyperactivity disorder, the study
found that neuropsychological rehabilitation can be an effective
way to achieve optimum performance in participants with
attention deficit hyperactivity disorder