Abstract:
کلینی در تالیف الکافی خود از منابع متعدد مکتوب حدیثی بهره برده است که بررسی آنها میتواند در شناسایی هرچه دقیقتر روش وی در تدوین کتابش سودمند باشد. نکته جالب توجه آنکه مولفان برخی از این منابعش در کتب رجالی افرادی دروغگو و حتی جاعل حدیث معرفی شدهاند. از جمله آنها، اسحاق بن محمد احمر است که تاکنون هیچ پژوهش مستقلی به روایات منقول از وی در الکافی و منبع کلینی در نقل آنها نپرداخته است. نجاشی دو کتاب اخبار السید و کتاب مجالس هشام را از میان آثار وی معرفی کرده است. از لابلای میراث نصیریه پنج کتاب دیگر نیز از آثار وی شناخته شده است: کتاب الصراط، کتاب الصلاة، کتاب التنبیه، کتاب باطن التکلیف و کتاب الشواهد. این نوشتار ضمن نگاهی به شخصیت اسحاق و دیدگاه عالمان درباره وی، به روایات کلینی از اسحاق پرداخته و تلاش دارد منبع کلینی را در این باره روشن نماید. بنا بر برخی شواهد، به نظر میرسد که از میان این مکتوبات اسحاق، کتاب اخبار السید وی ـ که پیش از انحرافش تالیف شده ـ منبع کلینی در نگارش الکافی بوده است.
In his compilation of Al-Kafi , Kulayn has employed various written hadith sources, whose study can be useful in more and more accurately identifying his method in compilation of his book. Interestingly enough, the authors of some of his sources are introduced as liars and even counterfeiters in rijali books. Among them are Ishaq b. Muhammad Ahmar, about whom no independent research has yet been done as per the traditions narrated from him inAl-Kafi and Kulayni’s source. Najashi has introduced the two volumes,
Kitab Akhbar al-Sayyid and Kitab Majalis-i Hisham from among his works. From among Nusayris’ Heritage, five other books of his have been introduced: Kitab al-Sirat, Kitab al-Tanbih, Kitab Batin al-Tanbih, and Kitab al-Shawahid . Taking a look at Ishaq’s personality and the scholars’ viewpoints about him, this paper addresses Kulayni’s narration from Ishaq and tries to clarify Kulayni’s sources in this regard. According to some evidences, it seems that Kitab Akhbar al-Sayyid from among these written works of Ishaq – which has been completed before his deviation – has been Kulayni’s source in writing Al-Kafi .