Abstract:
به یقین میتوان گفت که همة فلاسفة اسلامی ـ از هریک از سه مکتب مشهور فلسفیـ در سیر اندیشة فلسفی خود، تاثیرات بسیاری از قرآن کریم پذیرفتهاند اما در این میان، شیخ شهابالدین سهروردی اولین فیلسوف اسلامی است که در نظام حکمت اشراقی خود بیشترین استفاده را از قرآن کرده است. استفادة سهروردی از این کتاب آسمانی، هم از نظر کمیت و مقدار و هم از جهت نوع استفادة تاویلی، از سایرین متمایز است. او بسیاری از ایدهها، برهانها و داوریهای خود را مقرون و منوط به قرآن کرده است. در این مقاله سعی شده است از تاثیر آموزههای قرآنی بر حکمت نوری سهروردی در چهار مقوله» حکمت نوری، نورالانوار، عقول، و نفس بهاختصار سخن گفته شود، چراکه قطعا بحث مستوفی در اینباره نیازمند مجال و کمالی شایسته است.
Obviously، all Islamic philosophers، affiliated with any of the three well-known philosophical schools، have been greatly influenced by Qur’anic teachings in the development of their philosophical thoughts. However، among them، Suhrawardi was the first Islamic philosopher who benefitted extensively from the Holy Qur’an in the development of his Illuminationist philosophy. His use of this heavenly Book is different from that of others both quantitatively and qualitatively (in terms of interpretation). He based many of his ideas، arguments، and judgments on the teachings of the Qur’an. Here، the authors have tried to briefly explain the impact of Qur’anic teachings on Suhrawardi’s Illuminationist philosophy with regard to the four categories of luminous wisdom، light of all lights، intellects، and the soul. This is because a detailed discussion of this topic demands sufficient time and extensive knowledge.