Abstract:
هدف اصلی این پژوهش "مقایسه تاثیر عملکرد مشاورهای مشاوران مدرسه و مشاوران خارج از
مدرسه بر سازگاری و اضطراب دانش آموزان تیزهوش دبیرستانی" بود. نوع این مطالعه نیمه تجربی و
طرح مورد استفاده در این پژوهش از نوع پیش آزمون - پس آزمون با دو گروه آزمایشی بود. جامعهی
آماری دانشآموزان دختر مقطع متوسطه مدارس تیزهوشان شهر کرج بودند. نمونه مورد مطالعه به
روش نمونهگیری سیستماتیک و پس از انجام پیش آزمون بر اساس معیار نمره آزمون اضطراب و
افسردگی انتخاب شدند. تعداد ۴۶ دانشآموز منتخب به صورت تصادفی به دو گروه ۲۳ نفره تقسیم
شدند. یک گروه از دانش آموزان تحت مشاورهی مشاور مدرسه و گروه ۲۳ نفرهای دیگر به مدت ۸
جلسه تحت مشاوره ی مشاور خارج از مدرسه قرار گرفتند. ابزار سنجش ، دو پرسشنامه استاندارد
اضطراب کتل و سازگاری دانش آموزان دبیرستانی بود که روایی و پایایی آن تایید گردید. دانش آموزان
مورد مطالعه در دوگروه همسان تقسیم بندی شدند که گروهی تحت مشاوره خارج از مدرسه بارویکرد
شناختی و رفتاری از نوع رفتار درمانی عقلانی هیجانی آلبرت الیس
و گروه دیگر تحت (REBT)
مشاوره ی متداول داخل مدرسه قرار گرفتند. به منظور پاسخ به سئوالات وفرضیه های پژوهش، از
تحلیل کواریانس استفاده شد، که نتایج نشان دادند در مقایسه با دانش آموزان تحت مشاوره ی داخل
مدرسه، اضطراب دانش آموزان تحت مشاوره ی خارج از مدرسه در سطح یک درصد و سازگاری در سطح
5 درصد بهبود یافته است. از این رو می توان استنباط نمود که بهره گیری از مشاوران خارج از مدرسه به
عنوان مکمل فعالیت های مشاوره درون مدرسه می تواند مفید و اثر بخش بوده باشد که در انتهای این
مقاله نیز پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت عملکرد مشاوران ارائه گردیده است
Machine summary:
"Adjustment اضطراب و سازگاری در عملکرد هوش مؤثر بوده و این نتایج نشان میدهـد بررسـی میـزان اضـطراب و سازگاری در دانش آموزان تیزهوش ضروری است (ساقی و رجایی، ٢٠٠٩؛ شریفی، ٢٠٠٥).
همچنین در پژوهشی اسکرودر١ (١٩٩٠) جهت دستیابی به تغییرات در خصوص رفتار، میـزان سازگاری و عزت نفس در نوجوانانی که دچار اختلال رفتاری بودند، با استفاده از تحلیل ارتبـاط متقابـل با ساختار کم صورت گرفت ، نتایج نشان داد که رویکـرد تحلیـل ارتبـاط محـاورهای در افـزایش میـزان سازگاری، وضعیت مدرسه ، خردمندی و نیز کاهش میزان اضطراب تأثیر معنادار داشته است .
310) همانگونه که از یافته های جدول مشخص میباشد نتایج آزمون تحلیل کواریانس در مورد عملکـرد مشاورهی خارج از مدرسه برای افزایش سازگاری هیجانی دانش آموزان در سطح پـنج درصـد معنـیدار بوده است .
351) سومین بعد از سازگاری که مورد بررسی قرار گرفت سازگاری تحصیلی میباشد کـه نتـایج نشـان داد تفاوت میان عملکرد مشاورهی خارج از مدرسه با داخل مدرسه بـرای افـزایش سـازگاری تحصـیلی دانش آموزان معنیدار نبوده است .
نتایج آزمونهایی که پس از اجـرای مراحـل مختلف مشاوره بر روی دانش آموزان انجام گرفت گویای این مطلب بود کـه دانـش آمـوزانی کـه تحـت مشاورهی خارج از مدرسه قرار گرفته اند نسبتا کاهش اضطراب و افزایش سازگاری را نشان مـیدهنـد و در این زمینه عملکرد مشاوران خارج از مدرسه با عملکرد مشاوران مدرسـه تفـاوت معنـیداری داشـته است .
به صورت تخصصی بر مبنای نتایج پژوهش حاضر تـأثیر عملکـرد مشـاورهای مشـاوران مدرسـه و مشاوران خارج از مدرسه در افزایش سازگاری هیجانی و کاهش اضطراب آشکار دانش آموزان تیزهـوش دبیرستانی متفاوت بوده است ."