Abstract:
زمینه: اهمیت روز افزون کارآفرینی در تمامی جوامع توجه به کارآفرینی و ترویج آن توسط مراکز علمی
و دانشگاهی به منظور ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری حائز اهمیت فراوانی است. نظر به مشکلات
موجود در زمینه رشد بیکاری ضرورت توجه به کارآفرینی و ایجاد فرهنگ کارآفرینی از موضوعات مهم
مبتلابه کشور می باشد.
هدف: هدف شناسایی عوامل موثر بر این پژوهش آرائه مدلی برای توسعه کارآفرینی در مراکز
دانشگاهی می باشد. اهداف فرعی پژوهش حاضر به صورت زیر می باشد: ۱-شناسایی عوامل موثر بر
کارآفرینی در دانشگاهها با تمرکز بر پرورش رفتارهای کارآفرینانه در بین اقشار مختلف دانشجویان ۲-
تعیین عوامل موثر بر رشد خلاقیت در بین دانشجویان ۳-شناسایی سرمایه فکری لازم آفرینی
دانشگاهی
طریق علمی بررسی و پایایی آن معادل ۷۸/۰ محاسبه گردید. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران
معادل ۱۹۰ نفر برآورد گردید و در میان اساتید دانشگاههای استان زنجان توزیع و اطلاعات مربوطه از
طریق همبستگی متغیرها مورد آزمون قرار گرفت.
یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهد که کارآفرینان اعم از فردی» سازمانی و دانشگاهی در استفاده
از تلفیق ایده ها در جهت نوآوری» گردآوری دانش» ارزیابی ایده هاء بهره گیری از استراتژی انتقال
تکنولوژی و استفاده از سرمایه فکری نهایت استفاده را می کنند.
نیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش ضروری است نتایج تحقیقات دانشگاهی به بازار معرفی و
تحقیقات دانشگاهی بر اساس نیازهای جامعه و در راستای کارآفرینی دانشگاهی انجام پذیرد. در نتیجه
توسعه خلاقیت و کارآفرینی دانشگاهی سبب ایجاد اشتغال و رفع نیازهای جامعه می گردد.
Machine summary:
زمانیکـه بـر 2- Bayh Dole 3- Feldman Link, Siegel 4- Holt مبنای ایده ای خلاقانه و جدید، نوآوری صورت می گیرد و این نوآوری موجب ایجاد یـک کسـب و کـار جدید، تولید ثروت و افزایش سطح رفاه جامعه می شود، کارآفرینی اتفاق افتاده است ، پس خلاقیت بـر توانایی تاکید دارد نو خلاقیت پیشنیازی بر نوآوری است و ایده ها به خودی خود ارزش چندانی ندارنـد مگر اینکه به محصول یا خدمتی کاربردی تبدیل شوند که مختص کارآفرینان می باشد.
روش شناسی تحقیق و آزمون آماری در این تحقیق جهت ارایه مدل در راستای کارآفرینی دانشگاهی مولفه های مهمی از قبیل : تاکید جامعه دانشگاهی به کارآفرینی، استفاده از سرمایه فکری، بهره گیری از استراتژی مناسب انتقال فناوری، ارزیابی ایده ها،گردآوری دانش و اطلاعات و تلفیق ایده ها در راستای نوآوری در مدل در نظر گرفته شدند.
الگوی رگرسیونی انتخاب شده به صورت زیر است : (گردآوری دانش و اطلاعات)٠٣٨٥+٠٥٢١=y (گیری بهره از استراتژی انتقال تکنولوژی)٠/٢٢٦+ (استفاده از سرمایه فکری )٠/١٣٧+ (ارزیابی مستمر ها ایده)٠/١٠٢+(تلفیق ها ایده در راستای نوآوری)٠/١٢٣+ الگوی رگرسیون انتخاب شده را به صورت زیر نیز می توان نوشت : (رجوع شود به تصویر صفحه) نتیجه گیری و ارائه پیشنهادهای تحقیق میان خلاقیت و نوآوری و اختراع ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.
د) با توجه به اهمیت استفاده از ایده ها و نیز ارزیابی مستمر آنها در راستای توسعه کارآفرینی دانشگاهی، گروههای علمی برای شرکت هر چه فعالتر در ارائه مدلهای ارتقاء مهارت دانشجویان ایجاد شود تا با مکانیزم توفان فکری و یافتن ایده های جامعتر در جهت بسط کارآفرینی دانشگاهی اهتمام گردد.