Abstract:
پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش مهارت ارتباطی از طریق چندرسانه ای بر عزت نفس دانش آموزان دختر کم شنوا صورت پذیرفته است. روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان کم شنوا پایه ششم ابتدایی شهر خرم آباد بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 30 نفر از دانش آموزان انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت بود.گروه آزمایش طی هفت جلسه با استفاده از نرم افزار چندرسانه ای محقق ساخته آموزش دیدند و گروه کنترل به دور از متغیر مستقل نگاه داشته شد. به منظور بررسی تغییرات حاصله، ابتدا یک پیش آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد. پس از اجرای پیش آزمون، گروه آزمایش در معرض متغیر مستقل قرار گرفت و از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. برای تجزیه وتحلیل داده های پژوهش از روش های آماری در دو سطح توصیفی (شاخص های مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (تحلیل کوواریانس تک متغیری) استفاده شده است. به طورکلی نتایج به دست آمده حاکی از این بود عزت نفس دانش آموزان از طریق آموزش مهارت های ارتباطی با استفاده از چندرسانه ای افزایش نشان داد.
This study aims to assessing the effectiveness of communicative skills thought through multimedia on the self-esteem of girl students with hearing disability. The research methodology employed semi empirical type and the statistical population encompassed the whole girl students with hearing disability at sixth grade in Tehran city. With the sampling method, thirty students were selected and were randomly divided into two groups: control and experiment. The tool for collecting data in this study was Kupper smith's self-esteem questionnaire. This scale has 58 questions in which 50 questions are for evaluating the self-esteem and eight questions for lie detector. In total, the 50 questions were divided into four subscales naming: total self-esteem, social self-esteem, family self-esteem and educational self-esteem. The grades are one and zero and the answers are whether Yes or No. The experiment group was trained through multimedia software developed by the researchers , and the control group was kept away from the independent variable. An initial pre-test was conducted on both groups. Therefore the experiment group was exposed to independent variable and post test was conducted on both groups. Statistical approaches in two levels of descriptive (central and dispersal indexes) and deductive (covariance' s single variable analysis)were used for analyzing the research's data. Generally the results showed that students' self esteem increased by teaching communicative skills using multimedia.
Machine summary:
"به طورکلی نتایج به دست آمده حاکی از این بود عزت نفس دانش آموزان از طریق آموزش مهارت های ارتباطی با استفاده از چندرسانه ای افزایش نشان داد.
واژه های کلیدی : چندرسانه ای آموزشی ، مهارت ارتباطی ، عزت نفس ، دانش آموزان کم شنوا مقدمه شنوایی یکی ازمهمترین حواس انسان است که بدون آن بسیاری از توانایی های انسان جهت سازگاری بامحیط ، تحت الشعاع قرارمی گیرد وباعث عقب ماندگی وناتوانی در رشد ذهنی وعقلی می گردد.
نتایج به دست آمده از این پژوهش ، نشان داد که آموزش چندرسانه ای بر افزایش میزان یادگیری درس زبان انگلیسی دانش آموزان کم بینای سال سوم مقطع راهنمایی موثر بوده است .
یافته های پژوهش نشان داد که آموزش مهارت ارتباطی از طریق چندرسانه ای بر عزت نفس دانش آموزان دختر کم شنوا اثرگذاشته است .
Kasta از بررسی پژوهشهای موجود بر طبق یافته ها میتوان نتیجه گرفت که چندرسانه ای به عنوان یک روش فعال و نوین آموزشی با قابلیتهایی چون به کارگیری چند حس در فرایند آموزش ، درگیر ساختن یادگیرنده ، منعطف ساختن محیط یادگیری ، توجه به نیازهای خاص کودکان با نیازهای ویژه ، به شیوه موثری بر عزت نفس و مهارتهای اجتماعی دانش آموزان میتواند اثرگذار باشد.
Ph. D Student, Instructional Technology, Faculty of Education & Psychology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran, Corresponding author, azar."