Abstract:
موضوع تبری جستن از عیب مبیع یکی از مسائل مبتلابه جامعه است. افراد روزانه با این مسئله روبهرو میشوند و لذا بیان احکام و جوانب گوناگون آن دارای اهمیت بهسزایی است. تبری جستن از عیوب، در صورتی است که بایع از عیوب مبیع تبری کرده باشد، یعنی عهده عیوب را از خود سلب کرده باشد و یا مالش را با تمام عیوب بفروشد که در صورت ظهور عیب، مشتری حق رجوع به بایع را ندارد و در صورتی که بایع از عیب خاصی تبری کرده باشد، مشتری تنها نسبت به همان عیب حق مراجعه ندارد. این مقاله به شرط برائت از عیوب در حال عقد و از عیوب مجدد از دیدگاه شیعه، اهلسنت و حقوق مدنی پرداخته و ابعاد مختلف آن را بررسی کرده است. همچنین مسائلی مانند اینکه بایع حاکم و زمامدار باشد و نوشتن عبارت «جنس فروختهشده پس گرفته نمیشود» بر روی درِ فروشگاهها و اینکه آیا این موارد میتواند بهمعنای برائت جستن از عیوب باشند یا نه را هم مورد کنکاش قرار داده است.
Renouncing of the defects in sold goods is one of the important issues in the society. People face with this problem in their daily life، so it is very important to express the rules about it and the different aspects of it. Renouncing of the defects in sold goods refers to the situation in which the seller renounces the defects in the sold goods، it means that the seller declares that he is not responsible for the defects of the goods، or sells his properties with all defects. In this situation، if any defects appear، the buyer has no right to refer to the seller، and if the seller renounces a special defect then the buyer does not have the right to refer to the seller because of that defect. This study deals with the condition of renouncing the defects during contract and renewed defects، from the viewpoints of Shiite and Sunnite jurisprudence and the civil law and investigates the different aspects of it. Also، issues such as the situation in which the seller is the government; and writing the sentence on the door of stores expressing “No return”، have been investigated in order to find out that these cases mean renouncing of the defects or not.
Machine summary:
"شیخ انصاری میفرماید: «دلیل این حکم (صحت بیع به شرط برائت از عیب) علاوه بر اجماع و استدلالی که در تذکره آمده است به اینکه خیار ثابت است، چرا که مطلق عقد اقتضای سلامت مبیع را میکند، پس زمانی که بایع تصریح به برائت کرد، اطلاق مرتفع و خیار نیز ساقط میشود، اطلاق صحیحه زراره و مکاتبه جعفر بن عیسی است که اقتضای عدم وجود تفاوتی بین تبری به صورت تفصیل و اجمال دارند.
2. مخالفت بعضی از فقهای شیعه با صحت بیع در صورت تبری جستن بعضی از فقهای شیعه قائل بر باطل شدن بیع به شرط تبری جستن از عیب شده و اظهار داشتهاند که این بیع غرری است، چون اشتراط برائت از عیوب در مبیعی جایز است که در حال شکسته هیچ قیمتی نداشته باشد (مانند تخممرغ فاسد) که برگشتش به عدم اهمیت دادن به مالیت مبیع است و عدم اهمیت دادن به مالیت صحیح نیست.
جنس فروخته شده پس گرفته نمیشود بر دیوار و یا بر در بسیاری از فروشگاهها و مغازهها نوشتهای نصب میشود که جنس فروختهشده پس گرفته نمیشود؛ آیا اگر مشتری در کالا و جنسی که از این فروشگاهها خریداری کرده است و بعد از خرید متوجه میشود عیبی در آن کالا و جنس وجود دارد، میتواند از خیار عیب استفاده کند و معامله را فسخ کند؟ یا نمیتواند و همین نوشته بهمنزله تبری جستن از عیب و اشتراط برائت از عیوب بهصورت ضمنی است؟ در صورت دوم نمیتواند قرارداد بیع را فسخ کند."