Abstract:
معماری ایران وهند میراث مشترک دارند ، و آن هنر و معماری
تیموری نیز اصالتا یک معماری ایرانی بود ، محققان تردیدی ندارند که
حضور بارز هنر ایرانی در هند به ویژه پس از اقامت یکی از سلاطین مسلمان هند همایون
در ایران و به همراه بردن هنرمندان ایرانی به آن دیار توسط این سلطان ، هویت هنر ومعماری
اسلامی – ایرانی هند را رقم زد.
ظهور اسلام و ورود آن به ایران ، تاریخ نوینی را در این سرزمین رقم زد و به ویژه در بعد
هنر و معماری ،سبک ها ) و به تبع آن آثاری ( را آفرید که تمامی اقصا نقاط جهان را
درنوردید.
در این میان ارتباط میان ایران و هند بالاخص پس از ورود اسلام به آن سرزمین ، وارد مرحله
جدیدی شد و همان تاثیر و تاثر متقابل ، در ابعاد گسترده تری ادامه یافت.
حضور هنر اسلامی – ایرانی در هند در دو دوره ،حکومت های اسلامی در آن کشور تجلی
یافته است. دوره اول با حکومت قطب الدین ایبک در سال 511 هجری ) 1193 میلادی ( آغاز
می شود و با تشکیل سلسله های مختلف در شمال و مرکز هند ادامه می یابد.
دوره دوم که دوره اوج گیری هنر و معماری اسلامی در هند با خلق بناهای جاودانی چون تاج
است که با حکومت ظهیر » حمزه نامه « و » اکبر نامه « محل و نگار گری های بی مانندی نظیر
الدین بابرتاسال 1133 هجری ادامه می یابد.
Machine summary:
نسیم روحبخش معماری ایران تاریخ دریافت :٩١/١١/١٤ بر کالبدمعماری هند پس از اسلام تاریخ پذیرش :٩١/١٢/٢ سمیه نوری نژاد* / چکیده معماری ایران وهند میراث مشترک دارند ، و آن هنر و معماری « دوره تیموری » است ، اما بدین دلیل که معماری تیموری نیز اصالتاً یک معماری ایرانی بود ، محققان تردیدی ندارند که حضور بارز هنر ایرانی در هند به ویژه پس از اقامت یکی از سلاطین مسلمان هند ( همایون ) در ایران و به همراه بردن هنرمندان ایرانی به آن دیار توسط این سلطان ، هویت هنر ومعماری اسلامی – ایرانی هند را رقم زد.
دوره دوم که دوره اوج گیری هنر و معماری اسلامی در هند با خلق بناهای جاودانی چون تاج محل و نگار گری های بی مانندی نظیر « اکبر نامه » و «حمزه نامه » است که با حکومت ظهیر الدین بابرتاسال ١٢٣٦(هجری)ادامه می یابد کلید واژه ها:، منارقطب ، قوت الاسلام ،معماری تغلقی ، مسجد جامع فتح پور ، تاج محل معماری ایرانی مقدمه : در بررسی میان آثار و بناهای دو تمدن بزرگ هند وایران به نقاط مشترک فراوانی بر می خوریم ، بین دو تمدن بزرگ هخامنشی و موریای هند، بین حکومت پارتیان ایران *کارشناس ارشد پژوهش هنر و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور واحد بندر عباس noori_somy@yahoo.
دوره ی دوم که دوره اوج گیری هنر و معماری اسلامی در هند با خلق بناهای جاودانی چون تاج محل و نگار گری های بی مانندی نظیر « اکبر نامه » و «حمزه نامه » است با حکومت ظهیر الدین بابر(٢) در سال ( ١٥٢٥ میلادی) ، ( ٩٠٣ هجری) آغاز و تا سال ١٨٥٨.