Abstract:
بی تردید امام رضا (ع) به عنوان امام و پیشوای معصوم از روش هایی در تبلیغ و هدایت افراد جامعه استفاده کرده است . این پژوهش در صدد است به روش توصیفی و تحلیلی به این سوال اساسی پاسخ دهد که امام رضا(ع) با چه روش هایی توانسته است آیین اسلام و مذهب شیعه را تبلیغ کند.
نگارنده تلاش کرده است که روش های تبلیغی امام رضا (ع) را بر اساس آیه 125 سوره نحل در سه بعد شناختی ، عاطفی ورفتاری مورد بررسی قرار دهد. منظور از روش های شناختی ، روش هایی است که امام رضا(ع) می خواهد آگاهی مردم را درباره مبانی نظری و باورها تقویت کند که مهم ترین این روش ها تبین مبانی و جهان بینی اسلام ، کاربست برهان و استدلال و خردورزی و عقل گرایی است. مراد از روش های عاطفی، روش هایی است که مبلغ می خواهد با کاربست آن ها ازعواطف وگرایش های روحی و روانی افراد برای هدایت افراد استفاده کند که مهم ترین آن ها در سیره تبلیغی امام رضا(ع) ، محبت و مهرورزی ، تکریم شخصیت ، موعظه ، مخاطب شناسی و فرصت شناسی است.
روش های رفتاری، روش هایی هستند که مبلغ می خواهد با استفاده از این روش ها، ضمن تغییر و اصلاح رفتارهای نامناسب، رفتارهای مطلوب را در وی ایجاد و تثبیت کند. مهم ترین روش های تبلیغی رفتاری در سیره امام رضا(ع) عبارتند از: ارائه الگو، خطابه ، مجادله به احسن ، امر به معروف و نهی از منکر ، تقیه ، سفر به مراکز علمی و تربیت شاگردان و... .
Imam Reza (P.B.U.H.)، as an innocent Imam and leader، has undoubtedly used special methods for the preaching of Islam and leading people in the society. Using descriptive and analytic approaches، this study attempts to find the methods by which Imam Reza (P.B.U.H.) was able to preach Islam and Shia religion.
The researchers have attempted to analyze Imam Reza’s (P.B.U.H.) preaching methods from three different dimensions namely cognitive، emotional، and behavioral based on verse 125 of Surah An-Nahl. Cognitive approaches include methods that Imam Reza (P.B.U.H.) adopted to increase people’s awareness about theoretical bases and beliefs، the most important of which are explaining the basics and the worldview of Islam، the use of reasoning، argumentation، and rationalism. Emotional methods are those by which the preacher attempts to guide people through their emotions and psychological tendencies، the most significant of which in Imam Reza’s (P.B.U.H.) preaching methods include affection and kindness، showing reverence for one’s personality، giving advice، and
recognizing the audience and opportunities. Behavioral methods are those by which the preacher attempts to change and modify unfavorable behaviors in the individual and in return create and stabilize appropriate behaviors. The most important behavioral methods
of preaching are as follows: delivering models and lectures، debating in the best way، enjoining good and forbidding wrong، reservation، traveling to scientific centers and training pupils..