Abstract:
با توجه به اینکه امروزه از کارآفرینی به عنوان موتور توسعه اقتصادی یاد می شود، برنامه ریزان و سیاست گذاران توسعه به روش های مختلفی در صدد توسعه کارآفرینی در سطح جوامع مختلف هستند. با توجه به توانمندی بالای مناطق نمونه گردشگری، از جمله منطقه نمونه گردشگری غار قوری قلعه در جذب گردشگران، بررسی اثرات پدیده گردشگری بر شاخص های کارآفرینی می تواند به تقویت دو اهرم کلیدی توسعه (گردشگری و کارآفرینی) در سطح جوامع میزبان منجر گردد. هدف اصلی پژوهش حاضر، تبیین اثرات ژئوتوریسم بر توسعه کارآفرینی در روستا - شهر قوری قلعه، واقع در شهرستان روانسر و استان کرمانشاه است که در آن برای دستیابی به اهداف، ترکیبی از روش های توصیفی - تحلیلی و علی مورد استفاده قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش را کلیه سرپرستان خانوار ساکن در روستا - شهر قوری قلعه تشکیل می دهد که از میان آنها، 200 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. ابزار اصلی پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن با کسب نظرات اساتید دانشگاهی و کارشناسان مربوطه و پایایی آن با انجام پیش آزمون و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، به تایید رسیده است. نتایج پژوهش نشان داد پنج عامل اثرات اقتصادی، افزایش ارزش دارایی ها، محیطی - زیرساختی، فرهنگی و جمعیتی، مهم ترین اثرات ژئوتوریسم بر ساکنان محدوده مورد مطالعه بوده اند که توانسته اند حدود 72% واریانس متغیر وابسته پژوهش را تبیین نمایند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد میانگین نمره کارآفرینی در میان سرپرستان خانوار مورد بررسی، 32/ 3 بوده و بالاتر از حد متوسط است. در نهایت، نتایج مدل نهایی برازش شده اثر ژئوتوریسم (متغیر مستقل پژوهش) بر توسعه کارآفرینی (متغیر وابسته پژوهش) در میان سرپرستان خانوار روستا - شهر قوری قلعه نشان داد، ژئوتوریسم در سطح اطمینان 99% توانسته است اثر قابل توجهی را بر توسعه کارآفرینی و شاخص های آن برجای نهد. به طوری که اثر کل ژئوتوریسم بر کارآفرینی در محدوده مورد مطالعه، 475/ 0 و ضریب تعیین آن 226/ 0 بوده است.
As today entrepreneurship is regarded as the economic development engine، development planners and policy makers are going to improve entrepreneurship through different ways among the members of various communities. Due to the high capacity of tourism sample areas، Such as Ghori-Ghalhe Cave in attracting tourists، analyzing the effects of tourism on entrepreneurship index can lead to reinforcement of two key lever of development (Tourism and entrepreneurship) in host communities. This study is a descriptive-analytic research and، in terms of purpose، is regarded as an applied one. The statistical population is composed of all heads of households living in the rural town of Quri-Qalhe in which 200 samples were selected. The main research tool is an author-made questionnaire and its reliability and validity were proved in compliance with principles of scientific research. The results showed that five factors of economic effects، increasing the value of assets، environmental-infrastructure، culture and population are the most important geotourism effects on residents of the study area، being able to explain about %72 of the variance of dependent variable. The results showed that mean score of entrepreneurship among households studied is 3/32 which is higher than average. Finally، the results of final model of fitted structural equation for geotourism effect (as the independent variable of studdy) on entrepreneurship development (as dependent variable) among households of Quri-Qalhe showed that geotourism ، at a confidence level of 99%، has a significant effect on the development of entrepreneurship and its indicators so that the total effect of geotourism on entrepreneurship in the study area is 0/475 with determination coefficient of 0.266.
Machine summary:
"نکتة قابل تأمل این است که در میان دهستانهای شهرستان روانسر نیز قوریقلعه با مرکزیت روستا - شهر قوریقلعه، در وضعیت نامساعدی قرار داشته و از محرومترین دهستانهای شهرستان روانسر است (تقدیسی و همکاران، 1392)؛ بنابراین، میتوان چنین عنوان کرد که روستا - شهر قوریقلعه به لحاظ برخورداری از شاخصهای اقتصادی دچار فقر مضاعف بوده و در سلسلهمراتب نظام فضایی کشور در - Stel - Thurik & Wennekers - Gurol & Astan - Urbano - Skuras& Petrou - Fossati & Panella - Breidenhann & Wickens - Giaoutzi & Nijkamp - Lee & Chang - Sebele - Gnoth & Zins جایگاه نامناسبی قرار دارد.
همچنین نتایج آزمون t تکنمونهای، برای محاسبة نمرة نهایی کارآفرینی در میان ساکنان روستا - شهر قوریقلعه، با در نظر گرفتن عدد 3 به عنوان عدد مبنا، نشان داد میانگین محاسبهشده (با مقدار 325/3) به صورت معناداری بیشتر از عدد 3 بوده است؛ بنابراین، در یک جمعبندی نهایی میتوان چنین عنوان کرد که ساکنان روستا - شهر قوریقلعه به لحاظ دارابودن مشخصههای کارآفرینی در وضعیت قابل قبولی قرار دارند؛ بنابراین، بررسی اثرات عواملی از جمله ژئوتوریسم که در محدودة مورد مطالعه دارای پتانسیل بسیار بالایی است، بر وضعیت کارآفرینی ساکنان در راستای ترویج و توسعة فرهنگ کارآفرینی، امری ضروری و مهم به نظر میرسد."