Abstract:
تحدیـث مقامـی اسـت کـه بـه واسـطه آن، معصومیـن می توانند بـا عالم ملکـوت ارتباط برقـرار کـرده و علـوم و اطّاعـات لازم را دریافـت کننـد. ایـن ویژگـی بـه جهـت تکلّـم بـا فرشـته و ارتباط با عالم غیب، ماهیتی شـبیه وحی دارد اما به هیچ وجه جنبه تشـریعی ندارد. تحدیث، در امت های گذشته مطرح بوده و در بیان رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم نیز مطرح شـده اسـت. این آموزه به تدریج در بین شـیعیان شـکل گرفته و در دوره صادقین علیهما السّلام جایـگاه خـود را پیـدا کـرد. خصوصیـات ایـن مقـام بسـیار قابـل توجـه اسـت و محتوایی کـه از ایـن طریـق بـه محـدّث منتقـل می شـود از نـکات برجسـته ایـن مسـئله به حسـاب می آیـد. در ایـن مقالـه بعـد از اثبـات اصـل تحدیـث، ماهیـت و خصوصیـات آن مـورد بررسـی قـرار می گیـرد و در نهایـت بـه محتـوای تحدیـث پرداختـه می شـود.
Tahdis is a lofty status whereby Infallible Imams could communicate with the heavens and were the recipients of science and knowledge. This unique quality is highly similar to revelation from Almighty Allah in that it involves conversing with the angels and communication with the heavens. However، this form of communication lacks the legislative quality present in revelation. Tahdis was mentioned in societies prior to Islam and also in the words of the holy prophet of Islam. This unique teaching was gradually strengthened among Shias and found its proper place in Ṣādiqayn’s era. The qualities for such a status are noteworthy. The content conveyed to the communicator is among the most important points. The current study aims to prove the principle of Tahdis، and seeks to investigate the qualities and finally explores the contents of Tahdis.