Abstract:
مقدمه: داشتن نگرش مثبت به نقد کتاب و آگاهی از چگونگی نوشتن مقاله نقد کتاب، از موضوعات اساسی جوامع علمی است؛ زیرا توسعه یک جامعه زمانی ممکن است که نه تنها آن جامعه از آثار علمی منتشر شده آگاه باشد، بلکه توانایی شناخت آثار اصیل از غیراصیل را داشته باشد. در این راستا، پژوهش حاضر به تعیین تاثیر دوره آموزشی نقد کتاب بر آگاهی، نگرش و مهارت نقد کتاب استادان دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391 می پردازد.
روش شناسی: روش پژوهش حاضر نیمه تجریی و به صورت طرح دو گروهی (با پیش آزمون و پس آزمون) است. ابزار گردآوری داده ها یک سیاهه وارسی و دو پرسشنامه محقق ساخته بر اساس متون علمی معتبر است. روایی سیاهه وارسی و پرسشنامه های نگرش و آگاهی، توسط متخصصان در حوزه های نقد کتاب و کتابداری و اطلاع رسانی تایید و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 78% و 5/79% به دست آمد. جامعه آماری تمامی استادان دانشکده مدیریت و
اطلاع رسانی پزشکی شامل 86 نفر است. روش نمونه گیری تصادفی ساده و 15 نفر در هر گروه شاهد و آزمون است. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی (جدولهای توزیع فراوانی مطلق، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون t مستقل و t زوجی) استفاده و همچنین از نرم افزار SPSS 18.0 استفاده شد.
یافته ها: آموزش بر آگاهی و مهارت نقد کتاب اساتید موثر بوده است. میانگین نمرههای آگاهی در گروه آزمون از 2/8±1/33 به 9/19±7/55 و مهارت نقد کتاب از 6/8±10/2 به 26/3±53/6 افزایش یافت (001/0P-value<). اگرچه نمره نگرش در گروه آزمون نیز از 7±71/4 به 7/4±74/4 افزایش یافته، این افزایش از لحاظ آماری معنادار نبوده است (0/11 =P-value).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد آموزش بر افزایش آگاهی و مهارت نقد کتاب استادان موثر بوده است. نگرش استادان به مقوله نقد کتاب از ابتدا شاکله خوبی داشته است، اما نمره نگرش قبل و بعد از آموزش به لحاظ آماری تفاوت معناداری نداشت. با توجه به ویژگیهای متغیر نگرش، باید خاطر نشان ساخت افزایش معنادار آن مانند دو متغیر دیگر مورد بررسی در پژوهش، مورد انتظار نبود، زیرا متغیر نگاه درونی تر بوده و به متغیرهای متفاوتی مانند نوع نگاه فرد به محیط، تواناییها و امکانات وی وابسته است و با گذشت زمان تغییر می یابد.
Machine summary:
بررسی تأثیر دوره آموزشی نقد کتاب بر آگاهی، نگرش و مهارت نقد کتاب استادان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391* نیرهالسادات سلیمانزاده نجفی<FootNote No="91" Text="برگرفته از پایاننامه کارشناسی ارشد با همین عنوان.
در این راستا، پژوهش حاضر به تعیین تأثیر دورۀ آموزشی نقد کتاب بر آگاهی، نگرش و مهارت نقد کتاب استادان دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391 میپردازد.
بنابراین، داشتن نگرش مثبت به مقولۀ نقد و بررسی کتاب به منظور رویآوری به نوشتن و خواندن مقالههای نقد کتاب، اهمیت بسیاری مییابد (Barker,1997)؛ زیرا نگرشها تعیینکنندۀ رفتارها هستند و این فرض به طور ضمنی دلالت بر این امر دارد که با تغییر نگرشهای افراد میتوان رفتارهای آنها را تغییر داد (ستوده، 1380).
با وجود اهمیت نقد کتاب به منظور پویایی پژوهش و توسعۀ جامعه در جوامع دانشگاهی، تاکنون در زمینۀ بررسی نگرش و میزان آگاهی استادان به نقد کتاب و تأثیر برگزاری دورۀ آموزشی در این خصوص، پژوهشی در داخل و خارج انجام نشده است.
در این راستا هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر دورۀ آموزشی نقد کتاب بر آگاهی، نگرش و مهارت نقد کتاب استادان دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391 بوده است.
یافتهها نشان داد میانگین نمرۀ آگاهی از نقد کتاب در گروه آزمون بعد از مداخله (7/55) نسبت به قبل از مداخله (1/33) به طور معناداری افزایش یافته است (P-value&lt;0/001).
در این پژوهش به بررسی تأثیر دورۀ آموزشی نقد کتاب بر آگاهی، نگرش و مهارت نقد کتاب </رجوع شود به تصویر صفحه> استادان دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391 پرداخته شد.